VÄHENNÄ SOKERIA JA HERKKUJA – MITEN?

Suklaa ja irtokarkit – siinä minun paheeni. Myös kaikki mitä kaapissa ikinä onkaan uppoaa pahimman himon koittaessa. Olen aina ollut perso makealle ja lähes jokaisen aterian päätteeksi voisin helposti syödä jotain sokerista. Vuosia sitten, ennen isoa painonpudotusta, saatoin syödä litran jäätelöä ilman mitään ongelmaa. En ole myöskään ikinä ymmärtänyt herkkukaappia tai varapullia. Ei onnistu, sillä herkut syödään pois ennen kuin vieraita edes tulee. Eli selkäranka on hyvin heikko näissä asioissa.

Kun olen päättänyt olla ilman herkkuja tietyn ajan, sovitun sellaisen, yleensä onnistun. Jos tavoite on konkreettinen ja saan selkeät ohjeet ruokailuun, saatan onnistuakin tavoitteessa. Ilman ohjeistusta pyrin syömään vain vähän herkkuja, mutta usein se lähtee lapasesta jossain vaiheessa. Olen kuitenkin löytänyt säännöt omaan painonhallintaan ja isompaa retkahdusta ei onneksi pääse enää tapahtumaan.

Sokeririippuvuus on ihan oikea käsite. Sokeriin tulee himo, vaikka olisikin vetänyt överit edellisenä päivänä. Karkin syöminen voi tuntua herkkupäivän jälkeenkin ihanalta, varsinkin väsyneenä työpäivän päätteeksi. Mitä enemmän sokeria syö, sitä enemmän sitä haluaa. Keho alkaa vaatia sokeria ja kynnys syömiseen madaltuu. Useimmilla kerroilla karkkipussin jälkeen olo on kuitenkin hirvittävä.

Loppujen lopuksi sokerista ei ole yhtään mitään iloa, joten miksi sitä edes söisi? 

En usko pääseväni koskaan makeasta täysin eroon, mutta vaihtoehtoja on monia. Onko pakko ostaa 400g irtokarkkipussi vai voisiko nautiskella raakasuklaasta pähkinöiden kera? Totuus on se, että tuon jälkimmäisen setin jälkeen olo on sata kertaa parempi, eikä seuraavana päivänä tarvitse peitellä turvonneita kasvoja.

Nykyään syön paljon vähemmän sokeria kuin ennen. Sen huomaa myös siitä, että herkkupäivän jälkeen olo on kuin krapulaisella. Kroppa tuntuu väsyneeltä, kasvot turvonneilta ja himo makeaan syttyy uudelleen. Tämä ei voi olla hyväksi. Siksi olen vaihtanut useimpina kertoina irttaripussin raakasuklaaseen tai itsetehtyyn banaanijäätelöön.

Omat vinkkini herkkujen vähentämiseen:

  • Aseta tavoite ja mieti syy miksi haluat vähentää herkkujen syömistä. Ilman syytä on turha etsiä motivaatiota.
  • Älä osta kaappeihin herkkuja!
  • Valitse joku korvaava, vähän terveellisempi vaihtoehto. Mitä useampi, sen parempi. Kokeile uusia reseptejä ja nauti erilaisista makuelämyksistä.
  • Liiku enemmän. Liikunta auttaa viemään ajatuksia pois herkuttelusta ja polttaa ainakin kaloreita (jos niitä herkkuja kuitenkin syö).
  • Mieti miksi ja missä tilanteissa syöt herkkuja. Voisitko muuttaa näitä tilanteita jotenkin?
  • Ennen kuin kauhot karkkeja säkkiin, mieti tavoitteitasi. Tai sitä sokerikoomaa, joka niistä seuraa.

Joskus on kuitenkin ihana ostaa karkkia, en sitä kiellä. Mutta siihen joka viikonloppuiseen irtokarkkisäkin tuhoamiseen ei ole paluuta. Thank god! 

-sonjaaleksandras

2 VUOTTA – 2 X JUHLAT!

Kirppu täytti jo tiistaina 2 vuotta, mutta eilen päästiin juhlistamaan sitä kunnolla. Kutsuimme ystäviä aamubrunssille ja iltapäivällä sukulaisia kahville. Päivä oli aivan ihana – kiitollinen saa olla ympärillä olevista ihmisistä.

Kun viime vuonna vietettiin kahtena päivänä 1-vuotisjuhlia, päätin etten enää koskaan hajauta synttäreitä vaan pyrin pitämään ne samana päivänä. Tällä kertaa avasimme ovet aamulla ystäville brunssin muodossa ja iltapäivällä päiväunien jälkeen sukulaisille kahvittelun muodossa. Eilinen oli aivan mieletön, kahdet juhlat toimivat samana päivänä tosi hienosti! Ainut huono puoli tässä oli kellojen siirtäminen, sillä kutsussa luki 9:30 eli aamubrunssi alkoi vanhaa aikaa kello 8:30 – hheheh. Illalla tietenkin hieman väsytti, mutta suhteellisen pienellä vaivalla päästiin siivouksen suhteen.

Kaiken kaikkiaan mieletön päivä ja kaunis ilma kruunasi päivän tunnelman. Teemana synttäreillä oli poikamme intohimo, autot. Väreinä toimivat punainen, keltainen ja musta. Kakut teki ystäväni Karkki. Tällä kertaa jätin itseltäni kakkustressin pois ja se olikin paras ratkaisu pitkään aikaan! Teen vielä oman postauksen tarjoiluista, joten niistä lisää myöhemmin.

Pidemmittä puheitta pääsette kurkistamaan päiväämme kuvien muodossa.

Brunssia ystävien kanssa 

Kahvittelua sukulaisten kanssa 

Onneksi tänään saa vielä rauhoittua ja siivoilla, vapaapäivä tuli nyt mainioon kohtaan!

Hyvää maanantaita kaikille! 

-sonjaaleksandras