KULUTUS PIENENTYI – PALUUMUUTTAJANA KILOT

Voihan kilot…. Vaaka näyttää tapahtumaa, jota suurinosa naisista vihaavat. Hyvin liikkeelle lähtenyt painonhallinta on muuttunut, noh hallitsemattomaksi, ja juuri kun on olet ottanut vähän rennommin, on digitaalinäyttöön hiipinyt muutama ylimääräinen numero. Miksi tyytyväisyyteen johtanut lukema on päässyt taas muuttumaan ja mikä on aiheuttanut tämän vääryyden? Kilot, joita ei ole ikävöity, ovat päättäneet muuttaa takaisin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Monesti kun on pudottanut painoa reilummin, on painonhallinta se inhottavin vaihe. Kiloja saattaa karista roppakaupalla ja vaikka tekisi kaiken niin sanotusti oikein, voi painonhallinta olla se vaihe, jossa kaikki menee metsään. Joko sitä huomaamattaan ottaa ruokavalioon vanhoja ”paheita” tai sitten liikunnanmäärä vähenee pikkuhiljaa alkuinnostuksen jälkeen.

Olen aina ollut hieman jojo painoni suhteen. Vaihtelut eivät ole olleet enää vuosiin mitään valtavan suuria (jos ei oteta huomioon raskautta jne.), mutta en ole sellaista tyyppiä, joka pitäisi lukeman aina 2 kilon säteellä samasta. Nuoruuden isot painonpudotukset ovat johtaneet siihen, että aina yritetään pitää painoa kurissa ja joskus siinä epäonnistutaan. Viime vuosina olen saanut olla suhteellisen rennosti, sillä salilla käyminen on kasvattanut hieman lihasta ja keskikulutus on siten noussut.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Raskauskilojen tiputtaminen voi olla jollekin suuri haaste, toisella ne tippuvat huomaamattaan imetyksen lomassa. Minä kuuluin tähän toiseen joukkoon. Imetys ja jatkuvat vaunulenkit veivät kilot mennessään ja jopa painossa alemmas kuin ennen raskautta. Sain syödä kuin hevonen, osittain vielä herkkujakin ja paino vain tippui. Treenasin ja söin pääasiassa kuitenkin terveellisesti.

Imetyksen loputtua tilanne on nyt toinen. Kulutus on pienentynyt valtavasti ja huomaan, että jokainen ylimääräinen herkuttelu todellakin jää kroppaan (kuten ennen raskauttakin). Miksi tämä tuli yllätyksenä? 2 vuoden (raskaus+imetys) älytön ruokamäärä ja herkuttelut ovat olleet jo sitä ”normia” ja paluu vanhaan tyyliin tuntuu karmealta. Mietin jo mielessäni, että pitäisikö palata täysimetykseen, hehheh. 

Tilanne on kuitenkin vielä todella lievä, eikä niitä ”paluumuuttajakiloja” ole tullut takaisin kuin 2-3, mutta sellaisen herätyksen se sai aikaan, että nyt on taas alettava hieman miettimään, mitä tai oikeastaan paljonko sitä ruokaa oikein syödäänkään. Hevosen annokset ja herkuttelut saavat jäädä vähän vähemmälle. Nyt palataan siihen ”normi-ihmisen”  kulutukseen.

Miten teillä – onko esimerkiksi imetyksen lopettaminen vaikuttanut painoon ja painonhallintaan? 

sonjaaleksandras

PUOLUKKAA RUOKAVALIOON!

Puolukka.

Yksi Suomen ylpeydenaiheista. Se vähäenerginen, runsaskuituinen ja vitamiinipitoinen metsiemme kulta. Olen huomannut sen puuttuvan ruokavaliostani melko pitkään ja miksi? (Nyt ei puhuta satunnaisista puolukkahilloista mustanmakkaran kyljessä.) Olen myös huomannut, että joka kerta kun käyn mummulassa, sitä löytyy pöydästä, melkein jokaisen ruoan kyljestä.

Ongelma saattaa piileä siinä, että moni ei pidä sen kirpsakasta mausta pelkästään ja survoo sekaan hirveän määrän sokeria. Onko siinäkään mitään järkeä? Puolukkaa voi makeuttaa niin monella tapaa ja olen itse totuttanut jo poikaamme syömään puolukkaa ilman sokeria puuron seassa ja hienosti uppoaa. Tottumiskysymyksiä…

Lähdin kehittelemään toisen rakkaan marjan, mansikan, kanssa paria reseptiä välipalalle ja lounaalle. Toisessa reseptissä makeutuksena käytetään banaania ja toisessa hunajaa.

P5280178

Puolukka

”Puolukka sisältää runsaasti bentsoehappoa, jonka ansiosta marjat voi säilöä pelkästään survomalla. Puolukka on luontainen E-vitamiinin lähde, ja se sisältää runsaasti resveratrolia, jonka terveysvaikutuksia tutkitaan paljon ja joka saattaa auttaa esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksien sekä diabeteksen ehkäisyssä. Puolukan uskotaan myös vähentävän bakteerin aiheuttamia virtsatieinfektioita karpalon tapaan.”

Lähde: Kauneus & Terveys

Ystäväni Reetta sai minut ehkä eniten inspiroitumaan puolukasta ja sen hyödyntämisestä arjen ruokailuissa, esimerkiksi tällä kvinoapuuro -reseptillään. Puolukat sopivat hyvin juurikin puuroon ja jos makeutta kaipaa niin voi sekaan viipaloida banaania tai heittää hieman hunajaa mukaan.

Välipalaksi siis tuttua proteiinifluffya puolukalla tuunattuna….

puolukkainenfluff

P5280176

Eräänä iltana teki hirveästi mieli leipäjuustoa ja siitä se ajatus sitten lähti. Lounaaksi tai iltapalaksi kehittelin leipäjuustosta salaattia ja siihen puolukkaista kastiketta. Kombo oli aika jees! Kastikkeeseen voi lisätä hieman sitruunaa, mutta toimii ilmankin hyvin. Hain salaattiin muuten aika pehmeitä makuja avokadosta ja kurkusta. Rakennetta toivat omena sekä auringonkukansiemenet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

leipäjuustosalaatti

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

NOMS! Nyt nauttimaan Suomen superfoodeista ja syksyllä kohti puolukkametsiä! Nyt kuitenkin kannattaa käydä äidin tai mummon pakastimella varkaissa. Tai sitten ihan lähikaupassa.

Tänään, sunnuntaina, ajattelin vetäistä leipäjuustosalaattia pitkän lenkin jälkeen. Nautinnollista sunnuntaita!

-sonjaaleksandras