EI MIKÄÄN LIKAINEN BLONDI

Olen aina kammoksunut keltaisuutta hiuksissa. Toki luonnollinen lämpimän sävy on kiva, mutta jos ulkonäkö alkaa lähennellä kultaisen noutajan turkkia, on aika tarttua aseisiin. Tämä kammo on hankittu jo nuoruudessa, kun autuaan tietämättömänä tein värinpoiston ja luulin, että se poistaisi värin ja palauttaisi hiusten oman värin takaisin. No kuten arvaatte, lopputulos oli jotain oranssin ja keltaisen väliltä. Sen jälkeen seuraava herätys tuli ammattikorkeakoulun kemian tunneilla, kun tajusimme, että kaikki kosmetiikka on huonosta ja lopetin värjäämisen kokonaan. Noh, siitä on palauduttu maanpinnalle ja satunnainen, kerran vuodessa tapahtuva, raidoitus on ollut jees. Olisin varmasti käynyt useamminkin, mutta lähinnä rahallisista syistä värjääminen on jäänyt. Oma värini muistuttaa hiiren harmaata ja on mielestäni hieman tummunut viime vuosina. Tykkään kuitenkin olla blondi, joten piipahdinkin alkuvuodesta pitkästä aikaa kampaajalla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tänä keväänä halusin hieman enemmän raitaa. Kävin kampaajalla (Sofii Hair & Makeup, Pori) ja pyysin reilusti vaaleampaa lopputulosta, kuitenkin luonnollisella lopputuloksella. Ensiksi järkytyin, sillä ylipäätään paljon blondempi lopputulos sai minut pelästymään peilikuvaani. Nyt kuitenkin nautin, kun saan laitettua hiukseni helpommin. Värjätty hius on karkeampi ja tottelee paremmin fööniä. Toki hiukset kuivuvat hieman hitaammin, mutta pesujakaan ei tarvitse tehdä enää yhtä usein. Hius ei rasvoitu yhtä nopeasti kuin luonnontilassa oleva. Olen nauttinut uudesta väristä, alkushokin jälkeen. Joskus on ihan mukava saada jotain isompaa muutosta. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vaaleamman lopputuloksen ylläpitämiseksi hopeashampoo/sinishampoo on ollut must. Keltaisuus voi tulla ajan mittaan ja vaikka tarkoituksena ei olekaan olla valkoinen tai lilaan taittava blondi, on hopeashampoon käyttö tarpeellista. Kampaajani ja moni ystäväni suositteli Fudgen Clean Blonde shampoota ja voin vain todeta yhtyväni heidän kommentteihinsa. Shampoo on todella tehokas, mutta ei kuitenkaan kuivata. Shampoo on jopa niin tehokas, että värjää herkästi käsien ihoa. Kysehän hopeashampoissa on värien taittamisesta, eli sininen taittaa keltaisuutta, jolloin lopputulos on puhtaampi vaalea. 

Huomasin todellisen eron kokeillessani tätä shampoota viime viikolla ekaa kertaa. Olin käyttänyt toisen merkin hopeashampoota, enkä ollut huomannut varsinaista tehoa. Kun ensimmäisen kerran pesin hiukseni Fudgella, sain töissä kommentin, että nyt on hyvän värinen tukka! Väri kirkastui jo ensimmäisellä kerralla entistäkin puhtaammaksi. (Ja hei tämä postaus ei ole mainos, vaan todella iloinen käyttökokemus.) Clean Blonde on vastaus kaikille keltaisuutta kammoksuville.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Iso suositus siis kaikille blondeille! 

-sonjaaleksandras

MITÄ TULI SYÖTYÄ? 1. VIIKKO

Viikon kurkistus ruokiini olisi nyt tässä. Ruoka- sekä treenipäiväkirjoja on kyselty ja nyt vihdoin päätin sen teille väsätä. Moni bloggaaja on näitä tahoillaan tehnyt, nyt on minun vuoroni. En kirjaa ylös grammoja tai tarkempia määriä, sillä en punnitse ruokiani tai tarkkaile muutenkaan niin kovasti. Kaloreitakaan en laske, joten ruokia ilman matikkaa luvassa.

Mitä siis tuli syötyä viikon aikana? Itseasiassa tulos hieman yllätti, mutta miten – katso alhaalta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Maanantai (aamulla kuntosalilla jalat+keskivartalo, lenkki)

Aamupala: smoothie (kaurahiutaleita, puolukkaa, inkivääriä, herajauhetta, kauramaitoa, banaani) ja viherjauhe+berocca, kahvia.

Välipala: banaani, Tupla -proteiinipatukka

Lounas: salaatti (jauhelihaa, tomaattia, salaattia, maissia, avokadoa)

Välipala: kahvia, cashew-pähkinöitä

Iltaruoka: iso salaatti (kanaa, avokadoa, quinoaa, parsaa, salaattia, maissia, tomaattia, öljyä) + pieni kipollinen caramel jäätelöä

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tiistai (ei treenejä)

Aamupala: smoothie (kaurahiutaleita, puolukkaa, inkivääriä, herajauhetta, kauramaitoa, banaani) ja viherjauhe+berocca, kahvia.

Välipala: banaani

Lounas: riisikakkuja, kalkkunaleikettä, omenaa (ihan liian vähän, I know…)

Välipala: kahvia, cashewpähkinöitä

Iltaruoka: iso annos lohta, perunoita, salaattia + omena

Keskiviikko (kuntosalilla 1h selkä+olkapäät)

Aamupala: smoothie (kaurahiutaleita, puolukkaa, inkivääriä, herajauhetta, kauramaitoa, banaani) ja viherjauhe+berocca, kahvia.

Lounas: riisikakkuja, avokadoa, pinaattia, sieniä, kalkkunaleikkelettä ja kananmunia, vihersmoothie

Välipala: cashewpähkinöitä, appelsiini, omena

Päivällinen: lohta, papuja, salaattia, oliiviöljyä

Iltapala: itsetehty proteiinijäätelö (herajauhe, punaviinimarjoja, mustikoita, kauramaitoa, banaania)

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Torstai (kuntosali 1,5h rinta+hauis+ojentaja)

Aamupala: berocca+viherjauhe, banaani (aikainen aamu töissä)

Välipala: Tupla-proteiinipatukka, banaani

Lounas: iso salaatti (papuja, avokadoa, salaattia, fetaa)

Treenin jälkeen: tuhti palkkari

Päivällinen: gluteenitonta pastaa, bolognesea, salaattia

Iltapala: itsetehty proteiinijäätelö (herajauhe, puolukoita, mustikoita, kauramaitoa, banaania, vadelmia) + pähkinöitä

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Perjantai (kävelylenkki)

Aamupala: smoothie (kaurahiutaleita, puolukkaa, inkivääriä, herajauhetta, kauramaitoa) ja viherjauhe+berocca, kahvia.

Välipala: banaani, cashewpähkinöitä

Lounas: iso salaatti (bolognesea, avokadoa, pähkinöitä, tomaattia, kurkkua)

Päivällinen: kookoskanaa, riisiä, salaattia

Iltapala: tummaa suklaata, omena, keksi

Lauantai (hirvittävin ruokapäivä – hehe)

Aamupala: viherjauhe+berocca, kahvi, banaani x 2

Välipala: banaani (öö taas), proteiinipatukka, cashewpähkinöitä

Lounas: kahvi… (kyllä)

Päivällinen: tortilloja, suklaata, tortillasipsejä, 1 lasi kuohuvaa, pepsi maxia

Ajomatkalla pähkinöitä

Sunnuntai (kuntosali 1h, koko kropan ohjelma)

Aamupala: kahvia, pieni pala leipää

Brunssi: kahvia, mehua, munia, puuroa, leipää, leivänpäällisiä, mustikkapiirakkaa, hedelmiä jne

Välipala: viherjauhe+berocca, banaani (ennen treeniä)

Välipala: palkkari ja pähkinöitä

Päivällinen: salaattia, riisiä, jauhelihaa, tomaattisalsaa, avokadoa

Iltapala: tummaa suklaata

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tämä ruokaviikko oli melko huono. Töissä ja kotona oli kiirettä ja ruokailut jäivät todella pikaisiksi monena päivänä. Energiamäärät jäivät monena päivänä hieman pieniksi ja niitä paikkailtiin sitten iltaisin. Lauantain kolme banaania ja illan ruokailut olivat pohjanoteeraus. Menin aamulla töihin ja olin unohtanut evääni. Kiiressä töiden jälkeen matkasimme Outin kanssa kohti Tamperetta Umpun luokse ja vasta siellä sain syötyä ekan kerran kunnolla (facepalm). Bloggaajamiitti oli kuitenkin super kiva, joten annetaan anteeksi huonot ruokailut! Tällaista se välillä on, mutta tarkoitus olisi petrata tällä viikolla.

Herkkujakin tuli syötyä aika paljon tavalliseen nähden, mutta rennosti on menty. Sunnuntaina suklaata upposi ainakin puoli levyä – hups.

Liikuntaa tuli ihan kivasti ja siitä onkin hyvä fiilis! Olen onnistunut melko hyvin sisällyttämään treenit tähän uuteen arkeen. Toivottavasti säilyy näin myös jatkossa.

Laittakaa hep, jos haluatte myös tältä viikolta ruokapäiväkirjaa!

-sonjaaleksandras