ÄLÄ UNOHDA ULKOILUA!

Pienestä saakka meitä on käsketty mennä ulos. Lapsena ulos leikkimään, koulussa välkälle ulos ja kotona läksyjen jälkeen ulkoilua. Aina se ei todellakaan ole kiinnostanut ja joskus tekisi mieli, varsinkin näinä synkkinä päivinä, vain jäädä sisälle peiton alle. Äitiys on opettanut paljon asioita ja suurimpana opetuksena sen, että ulkoilu tekee aina hyvää kaikille osapuolille. Vauvalle nukahtamisessa, taaperolle päivän puuhana sekä äidille mielen rauhoittamisena.

Vauva-aikoina ulkoilua tuli harrastettua noin 3 tuntia päivässä, joskus enemmänkin. Nukuttaminen onnistui vain ulkona, minä sain samalla happea ja keinon latautua. Vaikka illat ovat synkkiä ja aamullakaan ei aina aurinko paista, väitän, että millä kelillä tahansa, ulkoilu parantaa. Nykyään ulkoilemme 1-3 kertaa päivässä ja mitä lähemmäs kolmea pääsemme, sitä paremmin voimme. Talvella ainoa miinus on vaatteisiin pakkautuminen, joka ei näin taaperon kanssa olekaan ihan helpoimmasta päästä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Liikunnan monet hyödyt tunnetaan, mutta monelle liikkuminen jää vain jumppasalin seinien sisäpuolelle. Työpaikka pitää suuren osan päivästä sisätiloissa eikä tauolla ehdi käymään ulkona. Aivot turtuvat ja kroppa väsyy. Töiden jälkeen kylmät ilmat vievät suoraan sohvan uumeniin, eikä sieltä malteta nousta. Varsinkaan kun ulkona odottaa kylmä viima ja synkkyys. Mitä jos kuitenkin menisit ulos? Mitä jos olisikin pakko? Koiranomistajat ja pienten lasten vanhemmat ymmärtävät tämän pakon. Mutta onko se lopulta vain pakko? Vai oikeastaan se päivän pelastus? Ainakin siitä tulee loppupeleissä super hyvä olo, vaikka ei alunperin niin kiinnostaisikaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kun taivaalta sataa lehmiä ja viima viiltelee korviin, todellakin tekisi mieli jäädä sisälle, mutta tiedän, että sisällä olo muuttuu nopeasti helvetiksi, jos poika ei saa raitista ilmaa. Joten ulkoilu voittaa aina 6-0. Huomasin viikko sitten sairastelumme aikana, että olimme pojan kanssa kiukkuisempia ja väsyneempiä. Ulkoilua ei tullut harrastettua samaan tapaan kipeänä ja se selkeästi vaikutti meihin negatiivisesti. Heti kun aloimme käydä ulkona enemmän, parantuminenkin käynnistyi ja fiilikset paranivat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Muutamia ulkoilun hyötyjä:

  • parantaa unenlaatua
  • virkistää
  • helpottaa päänsärkyjä
  • parantaa keskittymiskykyä
  • mieliala kohoaa
  • helppo tapa vähentää somettamista

Lapsen kanssa olen huomannut, että hyötyjä on vieläkin enemmän. Kiukkukohtaukset, riehuminen ja levottomuus vähenevät selvästi silloin, kun ollaan paljon ulkona. Nukahtaminen helpottuu päiväunilla sekä iltaisin, kun on saatu riittävästi raitista ilmaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kuinka usein te ulkoilette? 

-sonjaaleksandras

 

sonjaaleksandras

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta