2 VIIKKOA ILMAN TREENIÄ

Ylihuomenna täyttyy 14 päivää ilman treeniä. Tällainen tauko on minulle todella erikoinen ja olo onkin sen mukainen. Intoa olisi liikkumaan jo monen ihmisen verran, mutta ennen kuin pääsen vinguttamaan salikorttia, pitää tervehtyä. Tämä kaksiviikkoinen on kuitenkin antanut aikaa levolle ja kotona touhuamiselle. Pohdin vain sitä, että miten ihminen ylipäätään jaksaa arkea ilman liikuntaa? Miten pystyy pitämään energiatasot ylhäällä, jos kroppa ei saa liikettä? 

Sitähän sanotaan, että liikuntaa lisää energiaa – miten se on mahdollista? Kehomme on luotu liikkumaan ja  kaikki yksinkertaisesti toimii paremmin kun kropalle antaa liikettä. En lähde nyt luennoimaan liikunnan positiivisista vaikutuksista, mutta huomaathan sen itsekin? Kun makaat koko sunnuntain syöden ja katsellen telkkaria, luultavasti maanantai tuntuu erityisen tahmealta. Saatat kärsiä päänsärystä, jäykkyydestä ja väsymyksestä. Jos vielä jatkat sitä koko alkuviikon, voi olo olla keskiviikkona melko inhottava. Saati sitten jos jatkat tätä koko viikon. Korjaatko tätä oloa suklaalla ja energiajuomilla? Nukutko päikkärit aina töiden jälkeen? Syötkö ruokaa vain pari kertaa päivässä ja annoskoot eivät mahdu yhdelle lautaselle? Jees, paketti on valmis.

Toki olen sitä mieltä, että kroppa kaipaa myös palautteluviikkoja, mutta täysin ilman liikuntaa sen ei ole hyvä olla. Makaamalla ensin yösi sängyssä, matkustaen töihin autolla, istuen töissä kokonaisen päivän ja rojahtaen sohvalle työpäivän jälkeen? Olen melko varma, että kroppa jäykistyy, aineenvaihdunta hidastuu ja energiatasosi laskee valtavasti tällä menolla. 

Noh, miksi sitten itse olin kaksi viikkoa ilman treeniä? Lähdin laivareissulle, jonka jälkeen väsytti kokonaisen sunnuntain. Poikani tuli kipeäksi ja hengailin kuumeisen pojun kanssa kotona muutaman päivän. Sairastuin itse ja kävin töissä, mutta energiaa ei ollut mihinkään. Jouduin jäämään sairaslomalle ja minut käskettiin kunnon lepoon. Tässä sitä nyt ollaan. Olo täysin vetämätön ja edelleen kipeä. Toki sairaana oleminen vaatii lepoa, mutta nyt alkaisi jo riittää. Näinä aikoina sitä ymmärtää, kuinka tärkeä osa se päivittäinen liikuntahetki oikeastaan on. 

Tiedättehän sen olon, kun ei millään tekisi mieli lähteä liikkumaan, mutta olo sen jälkeen voittaa kaiken? Se olo, kun voit sanoa, että luojan kiitos lähdin. Vaikka olet juossut pää kolmantena jalkana töissä, rientänyt salille, kauppaan ja tehnyt kotihommia, energia riittäisi silti. Se olo on voittamaton!

Nyt vielä lepäilen pari päivää ja sitten yritän päästä ainakin kevyelle kävelylle ja siitä eteenpäin salille. Nyt olisi mahtava treenata ja syödä kevyesti ennen joulua. Vielä kuitenkin pitää malttaa, jotta ollaan varmasti terveinä jouluna. 

Kuvat: Amanda Aho

Onkos siellä muita flunssaisia ja turhautuneita?

-sonjaaleksandras

LEPOPÄIVÄ – VASTUSTUSKYKYÄ ETSIMÄSSÄ

Olin suunnitellut viikonlopulle kahdet treenit, ulkoilua ja kyläilyä. Olin ajatellut, että otan kaiken irti tästä viikonlopusta. Vaikka sinnikkäästi ajattelin, että poikani flunssa, joka tarttui myös mieheeni, ei tulisi minulle. Olinhan jo sairastanut pahan flunssan tammikuussa, kuumeen ja vatsataudin helmikuun alussa. Lähes joka aamu nautittu inkivääri, d-vitamiini sekä runsaat c-vitamiinit eivät pitäneet minua tälläkään kertaa terveenä. Missä mun vastustuskyky on? Onko lepopäivä jälleen pyhitetty?

Mikä näissä pöpöissä nyt on niin erityistä, että ne tarttuvat minuun lähes poikkeuksetta? Enhän ennenkään ole sairastellut? Ovatko nuo lapsen saamat taudit niin erilaisia, etten ole saanut niihin vielä vastustuskykyä? Vaikuttaako viime syksynä syöty antibioottikuuri vastustuskykyyni?

Oli miten oli, nyt aion tehdä asiat paremmin. Olen usein vähätellyt flunssaa ja painanut menemään ihan normaalisti. Aina olen joutunut toteamaan, että treeneistä ei ollut mitään hyötyä ja itseasiassa ne yllyttivät pienen niiskuttelun kovaan flunssaan. Joten tällä kertaa olen kaukaa viisas ja pitkin hampain kierrän kuntosalin kaukaa.

Vaikka ”pakkolepo” ei ole mun juttu, voisin tehdä siitä edes vähän mukavampaa. Jos lepopäivänä lukisinkin kirjaa, venyttelisin kevyesti, rakentaisin legomaailman pojan kanssa ja söisin hyvää, ravintorikasta ruokaa? Jos ottaisinkin blogiin kuvia, suunnittelisin postauksia ja tulevia treenejä? Suunnittelisin kevään sisustusta ja tulevaa Levin lomaa?

Vaikka olenkin päässyt vielä vähällä tämän flunssan kanssa, teen nyt kaikkeni ettei se pääse yltymään. Lepopäivä on pyhitetty. 

Huomenna saan vielä kolmannen lepopäivän ja pääsen hierontaan pitkästä aikaa – voisivat asiat olla pahemminkin ;).  

-sonjaaleksandras

ps. Huomenna aloitan viikkoni Fitfashionin snäpissä (fitfashionfi), joten lisäilkää seurantaan! Huomenna myös luvassa tämän viikon ruokapäiväkirja