HUONO OMATUNTO RUOASTA?

Katselin Janni Hussin tubeohjelmaa ja samaistuin erääseen tilanteeseen hyvin. Hän aloitti uuden ruokavalion ja yritti noudattaa sitä kuuliaisesti. Eräänä kiireisenä päivänä ruokailut menivät pyllylleen ja illalla hän vetäisi paketin riisikakkuja ns. ylimääräisenä. Moni ajatteli varmasti, että riisikakut nyt eivät ole mikään iso juttu ja niin Janni ohjelmassaan lopulta toteaakin. Toista olisi syödä vaikka jäätelöpaketti ja karkkipussi keskellä suunniteltua dieettiä. Jostain syystä samaistun tähän tunteeseen suuresti. Saako terveellisen ruoan syömisestä/övereistä tulla huono omatunto? Mistä ylipäätään saa tulla huono omatunto? Vai saako mistään ruokaan liittyvästä kokea morkkista?

Olen tehnyt vuosien ajan töitä saadakseni ruokailuista rentoja ja kiinnostukseni terveelliseen elämään on kasvanut koko ajan. Toki myös moni asia järkeistynyt, enkä enää ikinä laihduttaisi pelkällä salaatilla ja omenilla. Tasapainoa saa hakea kokoajan, mutta monesti huomaan aloittaessani ruokavaliota, että lipsahtelen turhan usein juurikin riisikakuille tai muille terveysherkuille vaikka kylläinen olisinkin. Kymmenen vuotta sitten olin vielä hyvinkin neuroottinen kaikesta ruokaan liittyvästä, mutta tällä hetkellä armollisuutta on itselleen paljon enemmän. Eikä myöskään elämässä ole aikaa miettiä pelkästään itseään.

Toisin, kuin moni muu, herkuttelen näillä terveysjutuilla oikeasti. En enää hae irtokarkkeja kuin ehkä kerran vuodessa ja hesen luukun olen sulkenut jo 15 vuotta sitten. En nauti pizzoista ja hamppareista paitsi itsetehtyinä. En pidä sipseistä tai kermaisista ruoista. Ainoa normiherkuksi luettava taitaa olla suklaa ja satunnaisesti myös jäätelö. Läheiseni tämän tietävät ja joskus houkuttelevat minut karkkikipalle tai jädelle, mutta muuten taidan olla tylsää seuraa mättöruoan suhteen. Päätin sen jo vuosia sitten, että haluan syödä sellaista ruokaa, josta minulle tulee hyvä fiilis. En sellaista, joka maistuu ihan jees ja joka jättää oksettavan olon. Siksi myös lempparini irtokarkit ovat jääneet vähemmälle.  

Eli periaatteessa huonoa omaatuntoa ei pitäisi tulla, sillä herkutteluni ovat melko vähäisiä. Ainoa ongelma taitaa olla iltanapostelu. Illallinen venahtaa usein liian myöhäiseksi ja nälkä kasvaa valtaisaksi. Ruoan jälkeen syön usein vielä riisikakkuja ja hedelmiä. Lopulta kylläisyys on jo ”long-gone” ja sitä vain syö huvin vuoksi. Iltanapostelu taitaa olla monelle tuttua ja siitä voi joskus tulla morkkis, varsinkin jos kierii sänkyyn vatsa pullollaan. Mutta mitä sitten? Seuraavana päivänä palataan takaisin normaaliin.

Kadehdin joskus niitä, joiden tarvitsee vain näyttää salikorttia ja hauis kasvaa. Ne taitavat olla myös niitä, jotka syövät mitä sattuu eikä kiloja vain kerry. Ne samat tyypit syövät töissä suklaata välipalana ja laittavat kermaa kahviinsa. Vai onko niin, että se oli päivän ainut herkku? Tosiasiassa emme tiedä kenenkään syömisistä ja liikkumisista mitään, joten kateellisuus on turhaa. Voihan olla, että he pyöräilevät 20 kilsaa päivässä, treenaavat salilla sekä kotona ja lopettavat syömisen illallisen jälkeen. Ja toki vaikuttaahan liikkumistausta, lapsuus, geenit ja moni muu tähän kehon toimintaan.

En siis aio lopettaa herkuttelua ja minusta on luonnollista joskus potea huonoa omaatuntoa, vaikka ei ehkä tarvitsisi. Morkkikset valitettavasti kuuluvat elämään, sillä aina asiat eivät mene suunnitellusti. Jos olet päättänyt pysyä erossa karkeista ja sorrut, tulee siitä varmasti morkkis. Mutta tärkeintä on jättää se sikseen, sillä dieetti eikä maailma siihen kaadu. Toki suurimmaksi osaksi herkuttelut ovat nykyisin hyvällä omalla tunnolla tehtyjä hetkiä ja niistä todellakin kuuluu nauttia!   *edit*

Lopulta tärkeintä on hyvä olo ja terve keho.

-sonjaaleksandras

PALUU TERVEELLISEEN ARKEEN

Kuten moni varmasti muistaa, rakastan uusia alkuja. Maanantait, loman jälkeinen arki, uusi kalenteri, uusi vuosi, uusi järjestys kotona, uusi treeniohjelma tai ruokavalio. Uusi alku ja arjen freesaus antaa itselle mahdollisuuden skarpata. Toki jokaisena maanantaina ei kannata aloittaa laihdutusta tai treenikuuria ja kyllästyä keskiviikkoon mennessä. Käytän tästä myös termiä nollaus, josta kirjoitinkin jokin aika sitten postauksen. Nyt minun on aika nollata ja palata takaisin terveelliseen ruokavalioon ja treeneihin. Tällä hetkellä se on Herotreeni miksattuna omilla hyväksi havaituilla jutuilla.

Hvarin saarella lomaillessani pysyin suhteellisen hyvin treeniohjelmassa, joten sen kanssa ei tunnu olevan ongelmaa. Lähinnä tällä hetkellä ruokavalion suoristus on paikallaan. Ruoan kanssa nautitut viinit, satunnaiset leivät, juustot ja jäätelöt tuntuvat nyt pöhötyksenä ja pienenä morkkiksena. Vaikka lomalla ehdottomasti kuuluu nauttia, on nyt aika taas tehdä skarppaus. Palatessamme lomalta sain vatsataudin, joten en päässyt heti takaisin ruokavalion pariin. Nyt olo alkaa helpata ja tänään pääsen kunnolla tarttumaan kiinni ruokavaliosta.

Olen joskus käynyt läpi arjen sankarit, eli päivittäiset raaka-aineet ruokavaliostani. Pohjana tietenkin tällä hetkellä kulkee Heron ruokavalio, mutta nämä kaikki sopivatkin sinne. Edelleen jokaisen aamuni aloitan smoothiella, josta löytyy puolukkaa, inkivääriä, kauramaitoa, heraproteiinia ja banaania. Joskus vaihtelen marjoja ja yhdistelen mukaan esimerkiksi mustikkaa, viinimarjoja tai mansikoita. En käytä suuremmin hedelmiä, banaania lukuunottamatta, vaan keskityn lähinnä metsiemme supermarjoihin. Jokaisena aamuna suihkautan suuhun myös D-vitamiinia. Inhoan pillereitä, joten suihkeena D on taivaallisen helppo!

Jokaisen aamun puolukkasmoothie

1-2 dl puolukoita

1 banaani

kauramaitoa

1 kauha vaniljaheraa (Foodin)

tuoretta inkivääriä (2cm pala)

vettä

Laita kaikki paitsi vaniljahera blenderiin, lisää kauramaitoa noin 1-2dl ja loput vettä. Aja tasaiseksi. Lisää hera ja vettä, kunnes smoothie on juotavan paksuista. Aja tasaiseksi (älä kuitenkaan liikaa, jotta hera ei vaahtoudu). Nam-nam-nammm-nam!

Syön päivän mittaan usein pähkinöitä, banaania, riisikakkuja sekä joskus myös hätävarana raakapatukoita (esim. BareBar). Pyrin kuitenkin syömään tasaisesti kunnollisia annoksia ja välttämään turhia välipaloja. Töissä tämä on kuitenkin joskus haastavaa. Ruokavaliostani pitää nyt karsia kaikki turhat napostelut ja viikonloppuruokien kanssa nautitut viinit. Vettä olisi syytä juoda edelleenkin enemmän.

Motivaationa tässä kaikessa pidän hyvää oloa. Vaikka en koe olevani ylipainoinen, haluan siistiä ruokavaliotani, jotta en myöskään kerrytä niitä lisäkiloja. Jos jatkaisin tätä rentoilua, olisi lihominen varmasti edessä. Rakastan ruokaa, enkä koskaan aio lopettaa kokonaan herkuttelua. Tosiasia on kuitenkin se, että rakastan myös terveellistä ruokaa ja se olo, jonka saa hyvän ruokavalion ja treeniohjelman noudattamisesta, sitä ei voita mikään!

Miten teillä on syyskuu sujunut – onko motivaatiota vielä jäljellä? Löytyykö sieltä muita Herolaisia?

-sonjaaleksandras