2 VIIKKOA ILMAN TREENIÄ

Ylihuomenna täyttyy 14 päivää ilman treeniä. Tällainen tauko on minulle todella erikoinen ja olo onkin sen mukainen. Intoa olisi liikkumaan jo monen ihmisen verran, mutta ennen kuin pääsen vinguttamaan salikorttia, pitää tervehtyä. Tämä kaksiviikkoinen on kuitenkin antanut aikaa levolle ja kotona touhuamiselle. Pohdin vain sitä, että miten ihminen ylipäätään jaksaa arkea ilman liikuntaa? Miten pystyy pitämään energiatasot ylhäällä, jos kroppa ei saa liikettä? 

Sitähän sanotaan, että liikuntaa lisää energiaa – miten se on mahdollista? Kehomme on luotu liikkumaan ja  kaikki yksinkertaisesti toimii paremmin kun kropalle antaa liikettä. En lähde nyt luennoimaan liikunnan positiivisista vaikutuksista, mutta huomaathan sen itsekin? Kun makaat koko sunnuntain syöden ja katsellen telkkaria, luultavasti maanantai tuntuu erityisen tahmealta. Saatat kärsiä päänsärystä, jäykkyydestä ja väsymyksestä. Jos vielä jatkat sitä koko alkuviikon, voi olo olla keskiviikkona melko inhottava. Saati sitten jos jatkat tätä koko viikon. Korjaatko tätä oloa suklaalla ja energiajuomilla? Nukutko päikkärit aina töiden jälkeen? Syötkö ruokaa vain pari kertaa päivässä ja annoskoot eivät mahdu yhdelle lautaselle? Jees, paketti on valmis.

Toki olen sitä mieltä, että kroppa kaipaa myös palautteluviikkoja, mutta täysin ilman liikuntaa sen ei ole hyvä olla. Makaamalla ensin yösi sängyssä, matkustaen töihin autolla, istuen töissä kokonaisen päivän ja rojahtaen sohvalle työpäivän jälkeen? Olen melko varma, että kroppa jäykistyy, aineenvaihdunta hidastuu ja energiatasosi laskee valtavasti tällä menolla. 

Noh, miksi sitten itse olin kaksi viikkoa ilman treeniä? Lähdin laivareissulle, jonka jälkeen väsytti kokonaisen sunnuntain. Poikani tuli kipeäksi ja hengailin kuumeisen pojun kanssa kotona muutaman päivän. Sairastuin itse ja kävin töissä, mutta energiaa ei ollut mihinkään. Jouduin jäämään sairaslomalle ja minut käskettiin kunnon lepoon. Tässä sitä nyt ollaan. Olo täysin vetämätön ja edelleen kipeä. Toki sairaana oleminen vaatii lepoa, mutta nyt alkaisi jo riittää. Näinä aikoina sitä ymmärtää, kuinka tärkeä osa se päivittäinen liikuntahetki oikeastaan on. 

Tiedättehän sen olon, kun ei millään tekisi mieli lähteä liikkumaan, mutta olo sen jälkeen voittaa kaiken? Se olo, kun voit sanoa, että luojan kiitos lähdin. Vaikka olet juossut pää kolmantena jalkana töissä, rientänyt salille, kauppaan ja tehnyt kotihommia, energia riittäisi silti. Se olo on voittamaton!

Nyt vielä lepäilen pari päivää ja sitten yritän päästä ainakin kevyelle kävelylle ja siitä eteenpäin salille. Nyt olisi mahtava treenata ja syödä kevyesti ennen joulua. Vielä kuitenkin pitää malttaa, jotta ollaan varmasti terveinä jouluna. 

Kuvat: Amanda Aho

Onkos siellä muita flunssaisia ja turhautuneita?

-sonjaaleksandras

SYKSYN TAVOITTEITA

Joka kevät ja syksy käyn läpi omia tavoitteitani. Kun oma syntymäpäiväni häämöttää joulukuulla ja tällä kertaa mittariin paukahtaa 29 vuotta, on taas aika miettiä mitä haluaa. Ensi vuonna täytän jo kolmekymmentä ja se on kai eräänlainen virstanpylväs. Tavallaan olen jo nyt hieman stressaantunut tuon iän saavuttamisesta, mutta olen kuitenkin jo tajunnut, että se elämä ei todellakaan lopu kolmenkympin jälkeen vaan saattaa vasta alkaa. Nyt kuitenkin haluan elää päivä kerrallaan ja tehdä pieniä tavoitteita matkan varrelle. Ehkä ne suuret haaveet joskus tavoitetaan, mutta niitä ei haaveilemalla saavuteta. Eikä myöskään stressaamalla.

Haluan taas kirjata omia tavoitteitani tänne, jotta niistä jää jokin jälki. Suosittelen myös teitä kirjoittamaan asioita ylös, jotta ne konkretisoituvat ja tuntuvat asteen todellisemmilta. Ei välttämättä kannata kirjoittaa valtavan suuria asioita, vaan aloittaa pienistä askelista. Pienet muutokset elämässä voivat parantaa elämänlaatua suunnattomasti ja sitä kautta viedä suurempiin asioihin. Toki toinen koulukunta kirjoittaisi ne pelottavimmatkin haaveet ylös, jotta niitä kohti olisi helpompi suunnata. Mutta lähdetään liikkeelle niistä pienistä arjen asioista…

Juo 2 lasia vettä joka aamu. Harjaan aamuisin ensimmäisenä hampaat ja usein keitän kahvia, jonka juon ekana. Olisi kuitenkin super tärkeää aloittaa aamu ja aineenvaihdunta vedellä.

Mene nukkumaan 22-23 välillä. Usein pojan nukutuspuuhien jälkeen sitä kaipaa omaa aikaa ja tällöin illat saattavat venyä. Aamulla kuitenkin heräillään ajoissa, joten nukkumaanmenoajasta olisi syytä pitää kiinni, jotta saisi edes ne 7-8 tunnin yöunet.

Anna puhelimelle ja itsellesi rauha viimeistään 22:30 jälkeen. Some, sähköpostit ja muu varmasti odottavat aamuun.

Lue kirjoja joka viikko. Kesä meni jälleen hieman kirjavapaasti, mutta syksy on jälleen lukemiselle täydellistä aikaa. Luen usein oman alan kirjallisuutta, mutta olisi hyvä myös lueskella vähän ”rennompia” juttuja – saa laittaa vinkkejä! 

Liiku monipuolisesti joka viikko. Sain Hero Homesta hyvän rytmin jälleen kotitreenaamiselle. Pyrin siis pitämään kiinni kotitreenien, salin ja lenkkeilyn yhdistämisestä.

Ota aikaa itsellesi ja ystävillesi. Perhe, työt ja liikunta vievät paljon aikaa, mutta olisi tärkeä muistaa myös itseään ja ystäviään.

Pidä kiinni ateriarytmeistä ja vältä napostelua. Kiireessä helposti ruokailu unohtuu ja sen saattaa korvata pähkinöillä, raakapatukoilla tai riisikakuilla. Parempi olisi kuitenkin syödä kunnon aterioita välipalojen sijaan.

RENTOUDU. 

Näillä eväillä mennään eteenpäin. Pieniä, mutta todella tärkeitä asioita hyvinvoinnin kannalta.

Mitä tavoitteita teillä on?

-sonjaaleksandras