TREENIT JA RUOKAVALIO NYT?

Oletko ajatellut joskus, että tämänhetkinen treenitapa tai ruokavalio on täydellinen, eikä sitä ole syytä vaihtaa? Joo, niin minäkin olen ajatellut useaan otteeseen. Ensin tulivat jumpat. Jumpassa käyminen oli mahtavaa, sillä joku muu piiskasi ja sun piti vaan saapua paikalle. Sitten tuli spinni. Valtavan suuri innostus tähän paikallaan pyöräilyyn ja jälleen laji, jossa joku piiskasi. Sitten kokeilin perinteistä salitreeniä ja 30 minuutin aamuaerobisia. Hyvin toimivaa, mutta näin perheellisenä 5 kertaa viikossa salilla käyminen sekä päivittäisen aamuaerobisen mahduttaminen kalenteriin osoittautuisi tällä hetkellä hyvin haasteelliseksi. Oman PT:n hankkiminen ei ole käynyt mielessä, sillä kerran viikossa PT:n kanssa treenaaminen taitaisi käydä liikaa lompakon päälle. Mikähän olisi seuraava buumi tai älytön innostus? Kannattaako hyvää vaihtaa? Millä ruokavaliolla sitä jatkaisi, vai menisikö vain rennosti ilman mitään suunnitelmaa? 

Kun poikani syntyi, aloitin vaunulenkkeilyn sekä kotitreenit. Varsin tehokasta ja kilot karisivat nopeasti, varsinkin imetyksen ohella. Sitten oli aika aloittaa salitreenit ja sillä tiellä ollaan. Salilla käyminen toi päivään toivotun terapiahetken ja tehokas tunnin treeni sai mielen sekä kropan virkeäksi. Aloitin myös maidottoman sekä gluteenittoman ruokavalion, joka tuntui sopivan hienosti. Vatsa kiitti ja ylimääräiset kilot tippuivat. Kunnes tuli rennompi ote. Päätin jatkaa hieman löyhemmällä tyylillä. Lopetin imetyksen ja paketti oli valmis. Kilot alkoivat kiritä takaisin. Tein melko nopeasti korjausliikkeen ja tiukemmalla linjalla syntyi tulosta.

Mennyt puoli vuotta on ollut kuitenkin haasteellinen treenien ja ruokailujen suhteen. Rankka kevät ja paluu töihin sekä pojan sopeuttaminen päiväkotielämään on vienyt enemmän aikaa ja tarmoa kuin luulin. Yritin vielä keväällä käydä 3-4 kertaa salilla ja siihen päälle lenkkeillä noin kolmesti viikossa. Useampi viikko kuitenkin hurahti ohi liian lujaa ja treenit jäivät syystä sun toisesta pitämättä. Armollisuutta ja omien rajojen etsimistä on opeteltu, ja paljon.

3 viikkoa sitten aloitin uudenlaisen ohjelman. Sain valita Herotreeneistä ohjelman ja toisin kuin ennen, valitsin kotitreeniohjelman. Hero Home ei ole niin viaton kuin luulisi. Ohjelmassa treenataan tosissaan ja kovaa, enkä ole saanut pitkään aikaan sellaista hikeä ja puuskutusta aikaan kuin nyt. Vaikka aiemmat ohjelmat ovat olleet rankkoja ja kasvattaneet lihasta, on niistä puuttunut pieni piiskan poikanen. Hero Home saa mehut irti napakoilla 30 minuutin treeneillä (kehonpainolla ja kahvakuulalla) eikä tosiaankaan vie liikaa aikaa. Kävelin ensimmäisen viikon jälkeen kuin ankka ja jokaista lihasta särki aivan erilailla kuin ennen. Toki olen käyttänyt painaviakin kahvakuulia ja tehnyt treenit sata lasissa. Sitä samaa ei voi sanoa jokaisesta salitreenistä viime aikoina. Vaikka aina pyrin tekemään loppuun asti ja kasvattamaan treenipainoja, on aivan eri tehdä 30 minuutin HIIT -treenejä kovalla sykkeellä. Tällä hetkellä juuri tämä treenimuoto sopii minulle. Tehokasta, nopeaa ja treenin voi sijoittaa aivan mihin tilanteeseen vaan. Kuula löytyy kotoa, mutta käyn myös salilla, sillä ympäristön ollessa muu kuin koti, saa treenit oman erilaisen keskittymisensä. Voin siis suositella Hero Homea lämpimästi niille, jotka haluavat super tehokkaita treenejä ja lihasrasitusta. Tämä ei muuten ole maksettu mainos 😉 

Ruokailut tulevat pikku hiljaa perässä, mutta maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota olen noudattanut pääpiirteittäin. Muutamaa suklaapalaa lukuunottamatta. Ongelma piilee tällä hetkellä veden juomisessa sekä ateriavälien noudattamisessa. Mutta niihinkin olen kiinnittänyt taas enemmän huomiota.

Juuri nyt tuntuu valtavan ihanalta, kun uudet treenit vievät mennessään ja olo on taas hurjasti parempi. Vatsakivut ja närästys ovat vihdoin poissa. Turvotuskin on laskenut. Kultaista keskitietä on vaikea kulkea ja aina toisinaan sitä huomaa poikkeavansa hyväksi havaitulta tieltä jonnekin ihan muualle. Nyt tehdään tätä täysillä ja toivotaan, että se kantaa pitkälle hedelmää. Pieni mielen virkistys teki todellakin hyvää, joskus sitä on syytä kokeilla jotain ihan uutta!

Miten teidän syksy on lähtenyt käyntiin? Karistellaanko siellä kesäkiloja?

-sonjaaleksandras

KESÄKUNTO – 5 ASKELTA

Vuosi 2017 oli tarkoitus vetää läpi ilman laihduttamista. Ilman tarkkoja sääntöjä ja kieltämistä. Tähän saakka homma on kulkenut melko hyvin. Lisäkiloja on tullut pari, mutta kokonaisuus on pysynyt hyvänä. Isot muutokset elämässä vievät aikaa ja vaativat tasapainottelua. Treenien sovittaminen arkeen on mennyt suhteellisen kivuttomasti, mutta parantamisen varaa on vielä. Nyt kuitenkin heräsin loman jälkeen hieman tunkkaiseen oloon, eikä kesäkunto tunnu kuoriutuvan kropasta. Vaikka päätinkin olla laihduttamatta, mieli ja keho toivovat pientä boostia treeneihin sekä syömiseen.

Selkeän positiivisen suunnan olen toki huomannut treenien tehoissa. Päätin reilu kuukausi sitten alkaa panostaa painojen kasvattamiseen sekä treenien tehokkuuteen. Painot ovat kasvaneet ja näkyvissä on pientä kehitystä kropassakin. Nyt kuitenkin kaipaan vaihtelua ja suunnitelmallisuutta. Vanhat ohjelmat on nyt pyöritelty joka suuntaan, moneen kertaan, eikä itse kehitetyt ohjelmat tunnu tarpeeksi tehokkailta.

Ruokailun suhteen on parantamisen varaa. Vaikka ruoan laatu on suhteellisen hyvä, saisi ruokailukertoja tulla lisää päivän mittaan. Samoin vedenjuonti tuntuu olevan haasteellista. Nämä ovat kuitenkin vain tahdon asioita.

En havittele mitään kisakireää kesäkuntoa, vaan kevyttä ja freesiä fiilistä. Sen saavuttamisen eteen on jo tehty ainakin yksi askel. Ilmoittauduin eilen nimittäin mukaan erääseen valmennusryhmään. Uudet treenit, uudet tavoitteet ja uusi ruokavalio. Tärkeimpänä kuitenkin ne treenit. Ruokavalion osaan koostaa jo aika hyvin itsekin, mutta treeneihin voi aina tuoda valtavasti uutta puhtia ja kehitystä.

KESÄKUNTO – 5 askelta

  1. Tee suunnitelma. Jos haluat muutosta, ota askeleita kohti tulevaa heti, eikä maanantaina. Tee konkreettisia muutoksia ja ota tarvittaessa avuksi PT, ravintovalmentaja tai jokin valmennuskokonaisuus.
  2. Älä sorru viikon tai kahden pikadieettiin. Muutos ei voi olla pysyvä tai pitkäaikainen kidutuksen omaisilla muutoksilla. Tavoittele elämäntapamuutosta.
  3. Pidä tavoite mielessäsi ja pysy suunnitelmassa. Kirjaa suunnitelmaan myös mahdolliset lipsumiset, kuten juhlat ja salli ne itsellesi. Näin vältyt morkkikselta.
  4. Pysy kartalla muutoksissa. Palkitse itseäsi onnistumisissa.
  5. Tee muutos vain, jos se tekee sinut onnelliseksi. Jos olet tyytyväinen ja onnellinen omassa vartalossasi, vedä biksut päälle ja kesäkunto on valmis! Kukaan muu ei määrittele kesäkuntoasi kuin sinä itse.

Kesäkunto – sana, joka ei taida koskaan jäädä pois muodista. 

-sonjaaleksandras