KESÄKUNTO – 5 ASKELTA

Vuosi 2017 oli tarkoitus vetää läpi ilman laihduttamista. Ilman tarkkoja sääntöjä ja kieltämistä. Tähän saakka homma on kulkenut melko hyvin. Lisäkiloja on tullut pari, mutta kokonaisuus on pysynyt hyvänä. Isot muutokset elämässä vievät aikaa ja vaativat tasapainottelua. Treenien sovittaminen arkeen on mennyt suhteellisen kivuttomasti, mutta parantamisen varaa on vielä. Nyt kuitenkin heräsin loman jälkeen hieman tunkkaiseen oloon, eikä kesäkunto tunnu kuoriutuvan kropasta. Vaikka päätinkin olla laihduttamatta, mieli ja keho toivovat pientä boostia treeneihin sekä syömiseen.

Selkeän positiivisen suunnan olen toki huomannut treenien tehoissa. Päätin reilu kuukausi sitten alkaa panostaa painojen kasvattamiseen sekä treenien tehokkuuteen. Painot ovat kasvaneet ja näkyvissä on pientä kehitystä kropassakin. Nyt kuitenkin kaipaan vaihtelua ja suunnitelmallisuutta. Vanhat ohjelmat on nyt pyöritelty joka suuntaan, moneen kertaan, eikä itse kehitetyt ohjelmat tunnu tarpeeksi tehokkailta.

Ruokailun suhteen on parantamisen varaa. Vaikka ruoan laatu on suhteellisen hyvä, saisi ruokailukertoja tulla lisää päivän mittaan. Samoin vedenjuonti tuntuu olevan haasteellista. Nämä ovat kuitenkin vain tahdon asioita.

En havittele mitään kisakireää kesäkuntoa, vaan kevyttä ja freesiä fiilistä. Sen saavuttamisen eteen on jo tehty ainakin yksi askel. Ilmoittauduin eilen nimittäin mukaan erääseen valmennusryhmään. Uudet treenit, uudet tavoitteet ja uusi ruokavalio. Tärkeimpänä kuitenkin ne treenit. Ruokavalion osaan koostaa jo aika hyvin itsekin, mutta treeneihin voi aina tuoda valtavasti uutta puhtia ja kehitystä.

KESÄKUNTO – 5 askelta

  1. Tee suunnitelma. Jos haluat muutosta, ota askeleita kohti tulevaa heti, eikä maanantaina. Tee konkreettisia muutoksia ja ota tarvittaessa avuksi PT, ravintovalmentaja tai jokin valmennuskokonaisuus.
  2. Älä sorru viikon tai kahden pikadieettiin. Muutos ei voi olla pysyvä tai pitkäaikainen kidutuksen omaisilla muutoksilla. Tavoittele elämäntapamuutosta.
  3. Pidä tavoite mielessäsi ja pysy suunnitelmassa. Kirjaa suunnitelmaan myös mahdolliset lipsumiset, kuten juhlat ja salli ne itsellesi. Näin vältyt morkkikselta.
  4. Pysy kartalla muutoksissa. Palkitse itseäsi onnistumisissa.
  5. Tee muutos vain, jos se tekee sinut onnelliseksi. Jos olet tyytyväinen ja onnellinen omassa vartalossasi, vedä biksut päälle ja kesäkunto on valmis! Kukaan muu ei määrittele kesäkuntoasi kuin sinä itse.

Kesäkunto – sana, joka ei taida koskaan jäädä pois muodista. 

-sonjaaleksandras

SYKSYN TREENITAVOITTEET

Syksyn alkaessa monelta on varmasti löytynyt uusi motivaatio ja into salia sekä ylipäätään liikuntaa kohtaan. Saleilla on ruuhkaa ja hiki virtaa ainakin sen kuukauden verran todella kovaa. Täältäkin löytyisi sitä uutta intoa, vaikka en olekaan täysin laiminlyönyt treenaamista kesällä. Nyt olisi aika kuitenkin kiristää tahtia ja laittaa kesän tuomat pehmeydet stopille, etteivät napit ala kiristää. 

Vaikka niin kovin yritin koko kesän treenailla paljon, tekivät vaihtelevat viikot ja menot siitä mahdotonta. Pääsin treenaamaan onneksi lähes joka viikko 1-4 kertaa salilla ja satunnaisia lenkkejä tuli tehtyä myös. Toiveena olisi ollut ainakin se kolme kertaa viikossa kuntosalia ja aerobista lisäksi 2-3 kertaa. Onneksi nyt on hyvä taas tehdä uudet suunnitelmat ja laittaa uusi treenikausi taas käyntiin. Välillä on hyvä laittaa ihan mustaa valkoiselle ja saada ajatukset kasaan. Plus, rakastan tehdä listoja!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Syksyn treenitavoitteet

  • Testaa uutta ryhmäliikuntatuntia (Grit testattu loppukesästä).
  • Pyri pitämään salikäynnit 3-5 kertaa / viikko.
  • Lisää aerobista, ainakin 2 kertaa / vko (spinning, kävely, juoksu, tanssillinen tunti jne).
  • Hanki uusi saliohjelma.
  • Panosta jokaiseen salikäyntiin ja viimeistenkin voimien käyttämiseen – treenaa siis kovaa. 
  • Osta uusia treenivaatteita (tämä ei ole varsinainen haaste :D).
  • Panosta ruokailuväleihin ja hyvään safkaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vaikka treeniä on tullut tehtyä, sitä huomaa, että edelleenkään imetyksen loputtua eivät treeni ja ruokavalio kohtaa. Välillä tulee syötyä aivan liikaa ja välillä liian vähän. Suuren kuluttavan tekijän jäädessä pois, kestää näköjään jonkin aikaa päästä tasapainoon. Tavoitteena, kuten aina, on saada hyvä olo kehoon ja hyvän matkaa ollaan sinne suuntaan jo menty.

Millaiset treenitavoitteet sinulta löytyy – vai onko niitä ollenkaan?

-sonjaaleksandras