DON’T STRESS – JUST BRUNCH.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Brunssi – ah – mä niin rakastan brunssia. Mä myös haluaisin yhdistää siihen myöhään nukkumisen ja myöhäisen aamupalan ajattelun, mutta alle vuoden ikäisen vauvan kanssa herääminen ei varsinaisesti tapahdu laiskotellen ja klo 10 aikaan. Tai siis ei ainakaan tällä hetkellä meidän talossa. Vaan rajusti kello kuudelta, joten aamupalaa syödään jo kukonlaulun aikaan. Brunssi on siis toinen mahdollisuus. Toinen mahdollisuus valmistaa vähän tukevampi ja inspiroivampi aamupala. Melkein kuin lounas. Mutta aamupalamaisilla komponenteilla.

Eilen ystävänpäivänä mieheni tuli aamujäältä (kyllä – hän meni 8 jälkeen pelaamaan lätkää omasta tahdosta räntäsateeseen) ja sanoi, että nyt paketoit Kirpun ja sen kamat, ja hän vie pikkuisen hoitoon muutamaksi tunniksi mummilaan. Valvotun yön jälkeen (joo taas ne hampaat jne…) muutaman tunnin rauha ja hiljaisuus oli ehkä paras lahja mieheltäni. Hän ehdotti, että mentäisiin syömään, mutta minua ei houkutellut ihmisjoukot, laittautuminen ja mahdollisesti pettymys sunnuntaiaamun ravintolatarjontaan Porissa. Mieheni lähti siis kauppaan, mä löin saunan päälle ja aloin valmistella brunssia. Ja voi kuinka hyvä setti siitä tulikaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mun vinkit täydelliseen brunssiin:

<3 Panosta laatuun, älä niinkään määrään.

<3 Hanki juotavaksi hyvää mehua (tai tee itse), tee jokin brunssibooli (esim. mehua, vissyä, marjoja, limeä, mintunlehtiä) ja hyvää kahvia.

<3 Valmista jokin ”pääruoka”, tukevampi osa brunssia. Esimerkiksi mausteiset lihapullat tomaattisessa kastikkeessa, quinoan kera. Tai vaikka suolainen piiras, vaihtoehtoja on monia.

<3 Hanki jokin toinen pääraaka-aine, esim. lohta tai leikkelettä josta pidät. Kananmunat kaikissa muodoissa toimii myös.

<3 Osta hyvää leipää ja/tai croisantteja (tai valmista itse edellisenä päivänä).

<3 Yksi hyvä juusto tai muu leivänpäällinen.

<3 Kurkkua, maustekurkkua, avokadoa, tomaattia tai salaattia leipien ja ruokien kylkeen.

<3 Jokin makea ”jälkiruoka”, esim tuorepuuro, chiavanukas, leivonnainen (raakakakkua tai muuta mistä pidät), smoothie, marjoja tai ihan vain suklaata.

<3 Älä tee liikaa. Rentoudu. Don’t stress, just brunch. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Täydelliset ja nopeat brunssilihapullat

1 iso valkosipuli pieneksi silputtuna

Pippurisekoitusta tai mustapippuria oman maun mukaan

Chiliä oman maun mukaan (tuore tai hiutale)

500g karitsan jauhelihaa (hyvälaatuista)

1 kananmuna

Suolaa oman maun mukaan

Tomaattikastike

1 tölkki hyvälaatuista tomaattimurskaa

1 valkosipuli pieneksi silputtuna

Chiliä

lihalientä oman maun mukaan (käytin itse puolikkaan fondin)

Mintunlehtiä

Sekoita kaikki ainekset tasaiseksi massaksi ja pyörittele pieniä pullia taikinasta. Laita voita pannulle ja paista kunnes ovat kauttaaltaan saaneet väriä ja ruskistuneet. Lisää tomaattimurska, valkosipuli, chili ja lihaliemi. Anna hautua noin 10-15 min. Tarkista maku ja valmista esim. quinoaa seuraksi ja lisää mintunlehtiä valmiin ruoan päälle ja NAUTI!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Noudatin edelleen Puretreenin gluteenittomuutta ja maidottomuutta. Poikkeusta tuli lasista mehua ja suklaa ei tainnut olla sallittujen listalla ;). Puretreenin 6. viikosta tällä viikolla fiiliksiä!

-sonjaaleksandras

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta