F R E S H 2016: C-VITAMIINISMOOTHIE

 

F R E S H 2016 -postauksissa jaan vinkkejä freesiin vuodenaloitukseen! Tervetuloa mukaan uudet ja vanhat lukijat! 🙂

Tässä smoothiessa on runsaasti C-vitamiinia, mutta myös mukavasti muita tärkeitä vitamiineja! Ja maku… Täydellisen virkistävä ja freesi! Kaikille imettäville äideille tätä valmiiksi jääkaappiin ja helppo välipalajuoma on aina saatavilla – aina kun ei ole aikaa istua alas syömään 😉 <3

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mustaherukka

Mustaherukka on ravintoarvoiltaan paras herukoista, vaikka valko-, puna- ja viherherukat ovat myös hyviä vitamiinipommeja. Sisältää nimenomaan solujen kasvua edistävää C-vitamiinia. Jo 50 grammaa riittää päivän C-vitamiinitarpeen täyttämiseksi. Mustaherukassa on lisäksi paljon E-vitamiinia, jopa enemmän kuin mustikassa. Mustaherukan siemenissä on gammalinoleenihappoa, joka on elimistölle tärkeä Omega-6-rasvahappo. Marjoissa on myös flavonoideja, jotka vahvistavat suonia.

Pinaatti

Kippari Kallen suosikki pinaatti on jaetulla ykkössijalla ravintorikkaimpien kasvisten listalla yhdessä nokkosen, mangoldin sekä vuonankaalin kanssa. Jo 50 grammasta pinaattia saa monen päivän tarpeen K-vitamiinia ja jopa puolet suositellusta saannista foolihappoa, kaliumia, magnesiumia, seleeniä sekä A-, C- ja B6-vitamiineja.

Omena

Omenan terveellisyyteen vaikuttavia flavonoideja ja kuituja on nimenomaan kuoressa. Flavonoidit ovat antioksidantteja, jotka edistävät terveyttä monin tavoin (myös ihon hyvinvointiin tärkeitä). Omena pitää myös näläntunnetta loitolla kuitujen ansiosta. Kuiduissa oleva pektiini suojelee suolistoa ja laskee verensokeria. Omenasta saa myös A-, E-, K-, C- ja B-vitamiineja.

Kiivi

Kiivissä on todella huimasti C-vitamiinia: 100 grammassa kiiviä on 98 mg C-vitamiinia. Vastaavassä määrässä appelsiinia on 63 mg C-vitamiinia. Kiivihedelmän pienissä siemenissä on paljon alfalinoleenihappoa. Se on n-3-rasvahappoa, joka edistää sydän- ja verisuoniterveyttä. Luomukiivin kuorenkin voi syödä, kun sen pesee ja raaputtaa huolellisesti puhtaaksi. Kuoressa on monia vahvoja antioksidantteja. Nämä flavonoidit voivat suojata elimistön soluja syöpäriskiä lisääviltä DNA-vaurioilta. Yksi kuorellinen kiivi päivässä antaa riittävästi flavonoideja. Kiivissä on paljon kaliumia ja magnesiumia, jotka ovat tärkeitä elimistön nestetasapainon säätelyssä ja hermoimpulssien välittymisessä. (Lähde)

Banaani

Banaani on erinomainen välipala, joka sopii hyvin syötäväksi esimerkiksi ennen treeniä. Laihduttajan ei tarvitse vältellä banaania, vaikka niin kuulee puhuttavan, kohtuus taas kerran tässäkin asiassa. Banaani sisältää muun muassa C- ja B6-vitamiinia, kuitua, magnesiumia ja runsaasti kaliumia. Banaanin sisältämä rasva on pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa. Energiaa banaanissa on noin 85 kcal/100 g.

Näiden herkkuvitamiinipommien seuraksi valitsin Kauramaidon pehmentämään smoothien makuja.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

C-vitamiinismoothie

Kourallinen mustaherkoita

Puolikas omena (Granny Smith)

Kourallinen Baby pinaattia

Puolikas kiivi

1 Banaani

Kauramaitoa vähitellen, niin että koostumus on juotavaa

Blenderiin. Surrur. Ja nams!

-sonjaaleksandras

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Yksi vastaus artikkeliin “F R E S H 2016: C-VITAMIINISMOOTHIE”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta