F R E S H 2016: ELÄMÄNTAPAMUUTOS JA VINKIT KASVISTEN LISÄÄMISEEN

Mieheni sanoi joskus minulle, että tungen kasviksia joka soosiin. Hänelle tutut perusruuat oli tuunattu kasviksilla tai kokonaan ilman lihaa. Salaatti, joka ei läheskään aina vieraillut hänen ruokapöydässään, oli minulle pakon asia. Nyt hän jo ihmettelee, jos emme valmista salaattia. Muutaman kerran hän on jopa itse alkanut sitä oma-aloitteisesti vääntää, kun on huomannut salaatin loppuneen.

En voi täysin kiittää kiireisiä yrittäjävanhempiani omaksumistani ruokailutottumuksista. Kasviksia toki syötiin kotona, mutta salaatti ei aina ehtinyt pöytään saakka ja ruoka-ajat saattoivat heitellä. Välipaloina söin koulun jälkeen mitä sattui ja olin melko ylipainoinen koko kouluiän. Vanhempani tai veljeni eivät olleet ylipainoisia, mutta itselleni painoa vain kertyi ja kertyi.

Muutoksen toi vaihto-oppilasvuosi Chileen 16 vuotiaana. Minua peloteltiin kuinka kaikki vaihtarit lihovat 20 kiloa vuoden aikana. Murehdin asiaa jo ennen lähtöä ja päätin, että minä en vaan voi lihoa 20 kiloa. Sillä silloin olisin jo todella isossa kunnossa. Noh. Onneksi perheeni sattuikin olemaan terveellistä ja itsetehtyä ruokaa nauttiva perhe, joka panosti ruokiensa laatuun ja varsinkin kasviksiin. Omassa kotonani tehtiin kyllä aina itse ruoat, mutta uudessa kodissani Chilessä ei syöty turhia välipaloja tai muuta epäterveellistä. Toki päässäni oli kokoajan ajatus siitä, etten vain alkaisi lihota, joten pelkästään uuden perheen tottumukset eivät minuun vaikuttaneet. Loppujen lopuksi vuosi meni syödessä linssikeittoja, munakkaita, kikhernepatoja, kasvisruokia, salaatteja, paellaa. Yhtäkään ateriaa ei nautittu ilman salaattia. Koko vuoden kestävä aurinko sai myös liikkumaan ja olemaan ulkona. Koulussa syötiin välipaloina aina hedelmiä ja kasviksia. Vettä tuli juotua enemmän kuin koskaan. Mitä tämä sai aikaan? 20 kilon painonpudotuksen ja loppuelämän kestävän muutoksen. Toki painoni on heitellyt sen jälkeen, mutta vain muutamilla kiloilla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nyt jaan teidän kanssanne muutamia vinkkejä, joita olen kokenut hyviksi kasvisten syönnin kannalta. Puolikiloa päivässä täyttyy helposti kun näitä ohjeita noudattaa.

Vinkit kasvisten lisäämiseen ruokavaliossa:

  1. Tee salaattia jääkaappiin valmiiksi. Valmista iso satsi salaattia kannelliseen tiiviiseen muovirasiaan. Tämä säästää aikaa ja salaattia tulee syötyä joka aterialla.
  2. Pilko vihanneksia ja hedelmiä rasioihin. Kun vihannekset ovat valmiina syötäviksi, niitä tulee syötyä useammin. Kun vihannekset ovat olleet muutaman päivän kaapissa, valmista lopuista esim. kasvissosekeittoa tai muuta vihannespataa. Vauvan soseet valmistuu nopeasti kun kasvikset ovat valmiiksi pilkottuja. Hedelmät voi laittaa smoothieen. Lapsille on helppo tarjota terveellistä syötävää kun sitä on valmiina jääkaapissa.
  3. Kun mieli tekee välipalaa, käytä mielikuvitusta. Laita blenderiin tummunut banaani, pala avokadoa, omenaa, pinaattia, marjoja jne. Smoothiessa toimii yllättävätkin ainekset ja ravitsevuutta saa helposti päivän ruokailuihin.
  4. Muuntele perusreseptejä lisäämällä niihin erilaisia kasviksia. Lisää lasagneen kesäkurpitsaa ja porkkanaa, kaalilaatikkoon porkkanaa, bolognese kastikkeeseen kesäkurpitsaa, munakoisoa ja porkkanaa. Kokeile vaihtaa pasta esimerkiksi kesäkurpitsaan lasagnessa tai muussa pastaruoassa. Kanawokkiin voi kokeilla uusia makuja kuten maukasta fenkolia. Tee kasvissosekeittoa valitsemalla 3 tuttua kasvista ja 2 hieman oudompaa. Tee uunissa lohkoperunoita ja lisää joukkoon lanttua, porkkanaa, bataattia, sipulia tai vaikka punajuuria.
  5. Lisää marjoja pakkasesta jogurtteihin, herkutteluhetkiin jäätelön kanssa, puuron päälle, smoothieihin, mehuihin, leivonnaisiin tai sellaisenaan iltapalaksi.
  6. Älä jumitu yhteen tapaan syödä kasviksia, vaihtele salaatin raaka-aineita ja muuntele reseptejä. Vaihtelu virkistää eikä kukaan jaksa päivästä toiseen syödä salaatti-kurkku-tomaatti -settiä!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Toivottavasti näistä vinkeistä on teillekin iloa! Nyt vihannesosastolle tekemään löytöjä ja keräämään inspiraatiota.

***

Ruokavalioni saa hieman, vieläkin freesimmän, muutoksen huomenna! Ruokavaliosta karsiutuu muutamia asioita, kuten esimerkiksi osa viljatuotteista ja maito. Viljatuotteita olen käyttänyt melko kohtuudella jo aiemmin ja maitoa lähinnä vain kahvissa ja satunnaisesti ruuanlaitossa. Suuresta muutoksesta ei ole siis kyse, mutta kokeilumielessä lähdetään uusille ruokavesille muutamaksi viikoksi! Uusi ruokavalioni liittyy jotenkin Nanna Karalahteen sekä Kukka Laaksoon. Siitä huomenna lisää ;).

***

-sonjaaleksandras

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta