F R E S H 2016: RAAKA-AINEIHASTUS, CHIA

Olen kokenut jo pidempään olleeni ulkona superfoodeista ja mielestäni suomalaiset raaka-aineet ovat niitä rikkaimpia ravintoaineita täällä asustaville. Luonnon tarjoamat marjat ja sienet ovat kuuluneet aina ruokavaliooni ilman mitään varsinaista hypetystä.

Somessa kuitenkin villiintynyt muoti on tällä hetkellä tehdä terveellisiä kerrosvanukkaita kauniisiin purkkeihin ja tämä vanukkaan raaka-aine on usein Chia. Chiasta saa tehtyä geelimäistä kiinteää seosta, kun siemenet liotetaan nesteeseen. Monet tekevät overnight chiapudding -vanukkaita, jotka tehdään siis illalla ja aamulla jääkaapissa odottaa hyytynyt ravinteikas vanukas.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aiheesta kiinnostuneen päädyin tilaamaan yhdessä herajauheen kanssa Foodinilta testiksi Chian siemeniä. Minut yllätti suuri määrä proteiinia ja ylipäätään ravintorikkaus. Chia siemen sisältää n. 40 % kasviöljyjä ja n. 20 % proteiineja. Siemen koostuu merkittävistä määristä kuituja, vitamiineja (A, B1, B2, B3) sekä mineraaleja (kalsium, rauta, sinkki).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Yksi asia, johon törmäsin toistuvasti oli se, että muistaa liottaa siemet (vaarana piilee siementen hurja ominaisuus sitoa nestettä itseensä, joten ei kannata heittää kuivina turpoamaan kurkkuun/vatsaan). Tästä viisastuneena kokeilin liottaa vanukkaaksi siemeniä, mutta ensimmäisellä kerralla laitoin selkeästi liikaa nestettä ja seos ei ”kiinteytynyt”. Seuraavalla kerralla tein pienempään määrään (noin reilu 1dl ja 2 rkl siemeniä) ja onnistuin tekemään ihanan vaniljalla maustetun kauramaitochiaseoksen, jonka päälle ladoin mustaherukkaa, banaania, granaattiomenaa sekä soijajogurttia. Suositusmäärähän siemenille on 1-2rkl päivässä. Ja niin, olihan se hyvää! Näin kerrostyyliin tehtynä toimi hyvin, mutta sellaisenaan chia ei minua maultaan vakuuttanut.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tässä pari linkkiä, joihin tutustuin tutkiessani Chia-asiaa:

10 syytä syödä Chian siemeniä

Chian siemenet käyttökokemuksia…

Minusta chia on erinomainen lisä ruokavalioon, vaikka geelimäisenä lisättynä smoothien joukkoon tai näin vanukkaan muodossa.

Kokemuksia Chiasta? Laita vinkkisi kommenttiboksiin! 🙂

-sonjaaleksandras

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

2 vastausta artikkeliin “F R E S H 2016: RAAKA-AINEIHASTUS, CHIA”

  1. Ihana artikkeli! Oon kanssa ite ihan hurahtunut chia siemeniin, erityisesti smoothieiden seassa.

    Jopa niin paljon, että kirjoitin oikein artikkelin niiden terveyseduista. 😀

    Sulla olikin jo aika hyvin noita linkkejä tonne lähteisiin, mutta oisitko halunnut lisätä munkin tohon perään? Ois suuri kunnia ja ilo saada omakin kirjoitus tohon perään.

    Omani löytyisi täältä lisaravinnetieto.com/chia-siementen-terveysedut/

    Joka tapauksessa kaikkea hyvää ja alkavaa talvea! Vaikuttavan usein oot saanut tänne laiteltua uusia kirjoituksia, keep it up!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta