KAUNEUDEN VITAMIINIT RUOKAVALIOSTA

Ruokavaliossa kannattaa ottaa monia asioita huomioon, jos miettii ihoa. Jo korkeakouluaikana meille kerrottiin kemiantunnilla, että on myytti, että suklaasta tulisi finnejä. Kuitenkin moni saattaa huomata sen vaikutuksen ihollaan ja ylipäätään huonosti syöminen tekee hallaa iholle. Luulen, että vaikka se onkin myytti, todellista on kuitenkin se, miten huonosta syömisestä esimerkiksi vitamiinit jäävät puuttumaan, jolloin iho ei saa kaikkia ravinteitaan eikä pysy kauniina. Hyvä ja monipuolinen sekä terveellinen ruokavalio, jossa vitamiinit säilyvät, tekee iholle hyvää ja se on fakta. Vesi ja tuoreet hedelmät sekä vihannekset ovat avainasemassa. Kofeiini, tupakka ja alkoholi ovat todistetusti huonoja iholle, joten niiden käyttöä on tarkkailtava, jos haluaa hyvän hipiän.

Kokosin teille tietopaketin, josta löytyy tärkeitä vitamiineja nimenomaan ihon kunnon sekä kauneuden kannalta ja mistä näitä vitamiineja oikein saa. Näitä kannattaa haalia tosiaan ruoan kautta ja jos huomaa, että jotain vitamiinia ei saa ruoan kautta niin kannattaa tutustua lisäravinteisiin. Olen toki sitä mieltä, että vitamiinit olisi hyvä saada luonnollisesti ruoan kautta, jotta ne imeytyisivät parhaiten. Tästäkin ollaan varmaan eri mieltä.

P6060268

 

Vitamiinit, jotka auttavat edistämään ihon kauneutta.

A-vitamiini

A-vitamiini tekee iholle tasaisen värin sekä raikkaan ilmeen. Lisäksi A-vitamiini vaikuttaa hiuspohjaan sekä näköön parantavalla tavalla. A-vitamiinia tarvitaan myös ihon sekä limakalvojen uusiutumisessa. A-vitamiini tunnetaan myös nimillä retinoidi tai retinoli.

Beetakaroteeni on luonnon antioksidantti, jonka elimistö muuttaa tarpeen mukaan A-vitamiiniksi. Beetakaroteeni auttaa myös saamaan kauniin rusketuksen.  Antioksidantit ylläpitävät elimistön omia puolustus- ja suojausmekanismia estäen elimistön vapaiden radikaalien aiheuttamaa hapettumista. 

A-vitamiinia saat kananmunasta, cantaloupe-melonista, greipistä, aprikoosista, porkkanasta, parsakaalista, lehtikaalista ja bataatista.

B-vitamiini

B-vitamiini on hyvä rasvoittuvan ihon vitamiini, se vähentää rasvaisuutta sekä finnien muodostumista. B-vitamiini auttaa aineenvaihdunnassa sekä vahvistaa hiuksia, ihoa ja lihaksia.  B2, B3, B6 ja H-vitamiini eli biotiini ovat tärkeitä iholle.

B-vitamiinia saa esimerkiksi maksasta, munuaisista, manteleista, villiriisistä, lehtikaalista, parsakaalista ja kananmunan keltuaisesta, banaanista, tonnikalasta, äyriäisistä, avokadosta, pavuista, pähkinöistä, maidosta ja täysjyväviljoista. 

C-vitamiini

C-vitamiini eli askorbiinihappo auttaa ihoa monella tapaa. Niistä tärkein on antioksidanttivaikutus: C-vitamiini reagoi iholla soluvaurioita aiheuttavien vapaiden radikaalien kanssa neutraloimalla ne vaarattomaan muotoon.

C-vitamiini vähentää arpien, haavojen ja mustelmien syntymistä, vahvistaa kollageenin tuotantoa ja immuunijärjestelmää. Lisäksi C-vitamiini hidastaa ihon vanhentumista ja kiinteyttää.

C-vitamiinia saa sitrushedelmistä, marjoista, omenasta, melonista, ananaksesta, tomaatista, pinaatista, keräkaalista, punaisesta ja vihreästä paprikasta, parsakaalista, ruusukaalista tai kukkakaalista.

P6030197

Tästä smoothiesta löytyi ainakin sitrushedelmää, pinaattia ja marjoja. C-vitamiinia siis runsaasti.

D-vitamiini

D-vitamiini on tärkeä vitamiini koko keholle. Iholla se auttaa varsinkin kuivuuteen. Monelle esimerkiksi atooppiselle iholle se on hyvin tärkeä vitamiini.

D-vitamiinia saa tarvittavan määrän oleskelemalla auringossa 10–15 minuuttia kolme kertaa viikossa (muista kuitenkin suojata iho aurinkovoiteella!). D-vitamiinia saa rasvaisesta kalasta, maksasta, munan keltuaisesta ja voista. Talvisin Suomessa sitä tarvitsee kuitenkin usein ottaa lisäksi purkista, sillä pimeydessä sitä ei luonnosta saa tarpeeksi. 

E-vitamiini

E-vitamiini ei tokoferoli on antioksidantti ja auttaa siis ihoa suojautumaan vapailta radikaaleilta ja hapettumiselta. E-vitamiini auttaa arpien, palovammojen, tulehdusten ja ihoärsytysten paranemisessa. Auttaa kuivaa, hilseilevää ihoa ja suojaa sitä vaurioilta.

E-vitamiinia saa muun muassa näistä: vehnänalkioöljy, ruokaöljyt, erityisesti auringonkukkaöljy, auringonkukansiemenet, pähkinät, erityisesti mantelit ja hasselpähkinät, ankerias, katkarapu, kananmuna, ruusunmarja, paprika, pinaatti,
viikuna, avokado, parsa, parsakaali, kiivi, kurpitsa, tomaatti, lehtikaali.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tässä annoksessa, pinaattimunakkaassa ja sen lisukkeissa (avokado ja tomaatti), löytyy näitä kaikkia vitamiineja. (Kananmunaa ei kannata kypsentää täysin kuivaksi vaan jättää keltuainen osittain löysäksi.)

K-vitamiini

K-vitamiini ehkäisee tummien silmänympäryksien syntymistä. Tunnetaan myös nimellä fytonadioni.

K-vitamiinia saa esimerkiksi lehtikaalista, pinaatista, nauriin lehdistä, lehtikaalin lehdistä, lehtimangoldista, sinapin lehdistä, persiljasta, romaine-salaatista, lehtisalaatista, ruusukaalista, parsakaalista, kukkakaalista ja keräkaalista.

Lähteet: Lauren Conrad Beauty -kirja, Antioksidantit.com, Näin eri vitamiinit vaikuttavat ihoosi, D-vitamiini.

 

Tällainen infopaketti tänään! Tällä viikolla luvassa lisää Kauneuden ruokareseptejä ja -vinkkejä!

-sonjaaleksandras

sonjaaleksandras

Yksi vastaus artikkeliin “KAUNEUDEN VITAMIINIT RUOKAVALIOSTA”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta