KUN HUOLIA ON LIIKAA

Joskus elämä antaa enemmän huonoa kuin hyvää. Joskus huolet ja murheet tuntuvat kaatuvan ämpäreinä päällesi, etkä yrityksistä huolimatta saa niitä loppumaan. Asioiden murehtiminen on joskus pakollista, mutta on myös paljon turhia huolia, joista voi päästä eroon. Kuulun porukkaan, joka murehtii kaikkea. Stressaan liikaa ja otan muidenkin huolet sydämelleni. Joskus, kun omassa elämässä ei ollut oikeastaan mitään huolia, saatoin murehtia jonkun puolitutun elämästä ja huolista. Saatoin miettiä heidän tilannettaan päivittäin ja vakavan asian kohdalla kyynelehtiä.

Murehtiminen ei yleensä auta mitään. Asioiden pohtiminen voi tehdä joskus hyvää, mutta tietyt asiat ovat täysin ulottumattomissa, etkä voi murehtimisellasi auttaa tilannetta millään tavalla. Toki tämä luonteenpiirre osoittaa empatiaa ja rakkautta, mutta toisaalta se voi tehdä myös paljon pahaa. Liika stressaaminen rasittaa terveyttä, eikä varmasti auta tilannetta.

Elämässä positiivisella ajattelulla on suuri voima. Olen melko positiivinen, mutta myös hyvin realistinen. Realistinen elämänkuva voi tappaa kaikki positiivisuuden rippeet ja toivo saattaa valua sormien välistä aivan turhaan. Positiivisuus voi kuitenkin viedä tiettyjä asioita eteenpäin ja voit päästä huolikierteestä hetkeksi pois pelkästään ajattelemalla valoisammin. Positiivisuus lähtee pienistä asioista. Kun huolet kasaantuvat, on etsittävä arjesta pieniä asioita, jotka ilostuttavat. Pienistä asioista kertyy isompaa iloa ja lopulta murheet saattavat jäädä hieman taka-alalle.

Kaikkia murheita ei voi eikä kuulukaan poistaa elämästä. Isojen huolien tullessa vastaan, ne pienet murheet kannattaa jättää omaan arvoonsa. Monesti huolehtiva luonne saattaa alkaa isojen huolien tullessa murehtia entistä enemmän kaikesta pienestä, kun oikeasti pitäisi keskittyä positiiviseen.

Toivosta ja valoisasta elämänkatsomuksesta saa paljon energiaa elämään. Keräsin muutamia asioita, jotka voivat auttaa stressaavassa elämäntilanteessa:

  • Meditoi. Hiljenny hetkeen, keskity vain itseesi ja ajatuksiisi.
  • Ota hetkiä murehtimiselle. Pieniä hetkiä, kun annat itsellesi luvan huolehtia. Asioiden välttely ei ole vastaus.
  • Ulkoile. Ulkoilma tekee hyvää aivoille ja kropalle.
  • Sauno. Saunominen on tutkitusti terveellistä ja saattaa vähentää stressiä.
  • Irtaudu puhelimestasi. Netin ja puhelimen selaaminen saattaa lisätä stressiä.
  • Liiku. Urheilu vähentää stressiä ja saa ajatukset muualle.
  • Hyväksy murheet ja jatka eteenpäin.
  • Etsi jokaisesta päivästä positiivisia asioita.

Näillä vinkeillä toivon teille ja itselleni vähemmän murheita ja valoisaa kevättä! <3

-sonjaaleksandras

 

sonjaaleksandras

2 vastausta artikkeliin “KUN HUOLIA ON LIIKAA”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 5
Tykkää jutusta