LOMAKILOT, PYSYKÄÄ POISSA!

Lomakilot ovat kesän tärkein varuste. Kesäkunnon saavuttamisen jälkeen varmin asia kesässä ja lomalta lähtiessä on se, että uimarengas on jäänyt lanteille ja jokainen ostoskärryyn lastattu herkku on nyt tiukasti kiinni vartalossa. Onko sen pakko olla niin? Haittaavatko pienet lisäkilot?

P7201278

P7201284

Lomalla saa ja kuuluukin nauttia hyvästä ruoasta ja juomasta. Siinä ei ole mitään väärää. Mutta, voisiko lomakilot silti välttää vaikka nautiskelisikin hieman enemmän? Kyllä voi. Olen huomannut muutamien lomien jälkeen asioita, joiden avulla pystyy välttämään uimarenkaiden ja peppuimplanttien kasvamisen. Vastaus ei siis ole, että lopeta nautiskelu, vaan näillä vinkeillä olen itse pystynyt nauttimaan ja pysymään kunnossa. Nämä asiat eivät ole millään tavalla uusia, mutta ehkä kaipaan itsekin muistutusta näistä asioista aina lomaillessa.

P7201272 

Tämän päivän lounaalla värikäs salaatti (salaattia, tomaattia, kurkkua, avokadoa, sipulia, cashewpähkinöitä suolattomina, fetaa ja limenmehua) sekä herkkuna muutamia tacosipsejä creme fraichen ja salsan kera. Ruokajuomana vichy.

P7201281

Vinkkini lomakilojen välttämiseen!

  1. Juo vettä. Muista juoda vettä runsaasti, varsinkin kuumalla ilmalla. Pelkkä viinin ja muiden virvokkeiden juominen ei vie janoa, ei auta aineenvaihdunnassa eikä tee muutenkaan hyvää kropalle. Jos alkoholia tai muita virvokkeita nautiskelee, olisi hyvä juoda aina lasi vettä välissä.
  2. Syö säännöllisesti. Usein lomalla otetaan aurinkoa, touhutaan mökillä tai lomakohteessa erilaisia asioita ja ruokailu saattaa unohtua. Säännöllinen ruokailu on aineenvaihdunnan kulmakivi ja siten vältetään myös ylisuuria ruokailuannoksia. Jos syö valtavat annokset aamulla ja illalla, on olo helposti tukkoinen eikä kroppa toimi kunnolla. Vaikka kuumalla ilmalla ei useinkaan tee mieli syödä, olisi hyvä vetäistä vaikka salaattia tai wrappia, mikä nyt sillä hetkellä maistuukaan.
  3. Pidä lautasmalli terveellisenä. Vaikka lomalla saa vetää makkaraa ja suklaata, olisi hyvä pitää lautasmalli kuitenkin suhteellisen terveellisenä ja nauttia salaateista sekä vihanneksista. Kun tekee erilaisia, hyviä salaatteja ruoan kylkeen, tulee niitä nautittua ja pelkkien herkkujen syöminen jää vähemmälle. Sitäpaitsi eihän mikään herkku ole hyvää, jos sitä syö pelkästään. Kun käy kaupassa mökkeilyä varten, ei kannata vetää ihan övereitä karkkien ja sipsien ostamisessa, sillä kun niitä on, niitä varmasti syö.
  4. Hikoile päivittäin. Herkkuja tulee syötyä yleensä jokatapauksessa ja jos niin haluaa tehdä, on hyvä tehdä pieni hikitreeni päivittäin. Lenkkeile, kalliokävele, tee HIIT-treeni, pyöräile, kahvakuulaile, ui, hakkaa halkoja / tee muita mökkitöitä tms. Mitä vaan, kunhan saa pienen hien pintaan. Jos makaa vain aurinkotuolissa ja vetää herkkuja – lopputulos on varmasti ylimääräiset kilot. 
  5. Rentoudu, äläkä stressaa. Stressaaminen lomakiloista on varmasti viimeinen asia, jota kannattaa tehdä. Stressi aiheuttaa myös stopin laihtumiselle, joten tässäkään asiassa se ei kannata.

P7201275

Näillä vinkeillä toivottavasti pysyvät kilot kurissa eikä tarvitsisi loman jälkeen surkutella vaan jatkaa arkea normaaliin tapaan!

-sonjaaleksandras

sonjaaleksandras

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta