ARJEN SANKARIT – MITÄ SYÖN JOKA PÄIVÄ?

Tiedättehän sen fiiliksen, kun kaupassa käydessä nappaat joka kerta suunnilleen samat asiat ostoskoriisi? Kierrät samat hyllyt ja toisinaan saatat vilaista uutta ja ostaakin, mutta ne perusjutut pysyvät samoina. Jos nämä raaka-aineet ovat loppu, kauppareissu saattaa olla pilalla. Jotkut ruoat myös koukuttavat ja fanitat niitä jonkin aikaa, kunnes siirryt eteenpäin. Tällä hetkellä mun ostoskoriin kuuluu muutamia asioita, joita saan lähes jokaisella kauppareissulla kantaa kotiin. Nyt esittelenkin mun arjen sankarit, eli raaka-aineet jotka maistuvat ja pelastavat jokaisen päivän. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Banaanit.

Voiko banaaneita syödä liikaa? Ehkä, mutta täysin koukuttunut olen smoothieen, jonka maustaa osaksi banaani. Myös pakastetut banaanit tekevät täydellisen nanajäden. Ennen treenejä, treenin jälkeen. Töissä, välipalana, ihan missä vaan. Nämä myös maistuvat ihan koko perheelle, joten sitä saa kantaa ihan reippaasti kaupasta.

Avokado. 

Rakkauteni jo monen vuoden ajalta. Avokado sopii kaikkeen ja on vieläpä super terveellinen. Toimii kaikkien ruokien seurana tai pääroolissa vaikka avokadopastassa tai leipien/riisikakkujen päällä. Guacamolena viikonloppuisin ja viipaloituna tai mössättynä arjen kiireessä. Avokadokauden ulkopuolella elämä on synkempää…

Inkivääri.

Tämä tapaus on ollut vasta puolen vuoden ajan täysin päivittäisessä käytössä, sitä ennen vain satunnaisesti ruoan maustajana. Nyt nappaan palan joka aamu ja heitän sen blenderiin smoothien maustajaksi. Inkivääri tuo raikkautta ja sen supervoimat saa pienet flunssat kaikkoamaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Cashewpähkinät.

Cashew on pähkinöistä suosikkini ja olenkin nauttinut näistä jo pidemmän aikaa välipalana, salaatissa ja smoothiebowlin päällä. Raskauden aikana söin näitä aivan överisti ja kerran erehdyin ostamaan ns. väärää merkkiä ja sain jonkin inhotuskohtauksen koko cashewpähkinästä. Nyt kuitenkin, 2 vuotta sen jälkeen, olen palannut vakkarikäyttäjäksi. En kuitenkaan osta sitä yhtä tiettyä merkkiä enää, sillä se saa vieläkin kylmät hien pintaan.

Kauramaito.

Tämä maidoton tapaus toimii joka päivä. Smoothiessa, kahvin seassa ja pelkästään. Kauramaito sopii vatsalleni ja pehmentää jokaisen smoothien. Valitsen aina suomalaisen vaihtoehdon, jos mahdollista, ja tämä Plantin versio maistuu ihanalle!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Babypinaatti.

Tämä raaka-aine ei välttämättä ole aivan joka päivä mukana, kuitenkin aina kun sitä on saatavilla. Pinaatista voi tehdä ihania lämpimiä ruokia, mutta salaatissakin toimii mielettömän hyvin. Smoothien sekaan käytän myös usein. Pinaatin ravintoarvot ovat top-luokkaa, joten senkin takia sitä on mukava syödä.

Puolukka.

Suomalainen puolukka on valitettavasti tämän porukan ainoa lähiruoka. Puolukka kuitenkin kuuluu jokaiseen päivään tai oikeastaan aamuun. Käytän lähes jokaisessa aamusmoothiessa runsaasti puolukkaa. Banaani ja vaniljan makuinen herajauhe tasapainottavat kirpsakkaa makua, pidän kuitenkin pienestä kirpeydestä. Puolukka on mieletön ravintoarvoiltaan ja lisäarvoa tuo poimijan läheisyys. Äitini on selkä väärässä poiminut näitä mökkimme läheisyydestä ja ystävällisesti kantaa niitä myös minulle. <3

Riisikakut.

Riisikakkuihin rakastuin noin 2 vuotta sitten. Gluteeniton, melko mauton, monen mielestä pahvinpala sai avokado-kalkkuna yhdistelmälle täydellisen pohjan. Kaikki tämän kiekon päälle ladatut raaka-aineet maistuvat ihanilta, sillä se ei vie makuja niiltä. Gluteenittomuus sopi vatsalleni ja rapsakka olemus vei sydämeni. Vaikka näistä kiistellään vähän väliä, olen silti riisikakkumuija.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Moni näistä raaka-aineista liittyy aamiaiseen ja välipaloihin. Usein ostoskoriin tippuu myös tutut kanat, kalat ja lihat, kananmunat, kasvikset sekä perunat/bataatit/riisit jne. Pääruoissa yritämme vaihdella runsaammin, mutta aamiaiset ja välipalat menevät melko rutiininomaisesti.

Tällaiset arjen sankarit tänään! Ruokapäiväkirja on työn alla, joten ensi viikolla saatte luultavasti ensimmäisen postauksen asiasta. 

Kiitos kommenteista ja muistakaa tykkäillä sydämen avulla – pus! 

-sonjaaleksandras

sonjaaleksandras

3 vastausta artikkeliin “ARJEN SANKARIT – MITÄ SYÖN JOKA PÄIVÄ?”

  1. Banaanit smoothieissa on kyllä pop, maistuu hyvältä ja tekee smoothieen mukavan suutuntuman samalla. 🙂 Mä rakastuin jenkeissä pinaattiin – siellä sitä laitetaan paljon mm. salaateihin, pizzoihin ja jopa Subwayssa se kuuluu subitäytteiden perusvalikoimaan!

    Nora / https://dreamerachiever.com

    • Joo mäkin aloin käyttää pinaattia sitten taas Chilessä 10 vuotta sitten, siellä toisella puolella maailmaa siis paljon enemmän käytetty ihan arkiruoissa.
      Kiitos kommentista! 🙂

  2. Banaani, pinaatti ja riisikakut kuuluu täälläkin viikottaisiin ostoksiin ja päivittäisiin syömisiin 😊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 11
Tykkää jutusta