MITEN HALLITSEN STRESSIÄ? 5 HOITOKEINOA

Kuten moni minut tunteva tietää, että stressaan herkästi turhista asioista. Stressi on ollut mukana koko ikäni ja tiedostan jo nykyään millaiset asiat laukaisee stressin. Osaan tulkita sitä ja yleensä viimeistään siitä ilmoittaa kehoni. Stressi kuuluu elämään, mutta sitä olisi hyvä oppia hallitsemaan, jotta tilanteen tullessa stressi ei veisi pakkolepoon. On hyvä myös muistaa, että stressi voi laueta ihan pienestäkin asiasta, joka toiselle voi olla täysin merkityksetön. Pahinta mitä paljon stressaavalle voi sanoa on: hei ota nyt ihan relasti! 

Stressi tekee minulle vatsakipuja, hiustenlähtöä, sameutta ihoon sekä kiukkuisen olotilan. Joskus myös saamattomuutta. Nämä eivät mitkään ole kovin ihania tai viehättäviä piirteitä, joten olen opetellut hallitsemaan stressiä paremmin. Toki aina on parannettavaa, mutta luulen, että herkästi stressaava luonne ei koskaan voi kokonaan muuttua. Asioita ja itseään voi oppia hoitamaan paremmin, jotta ääritilanteisiin ei jouduta. Seuraavaksi esittelen itselleni tärkeimmät stressin hoitokeinot.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Olen useaan otteeseen saanut kuulla läheisiltäni, että noniin nyt ihan rauha maahan ja lopeta se miettiminen. Olen melko tarkka ja pohtivainen ihminen. Saatan miettiä jotain pientäkin asiaa päässäni monta viikkoa ja aiheuttaa siitä itselleni vatsakipuja ja järkyttävän stressin. Pahinta on se, että en pääse hoitamaan jotain asiaa loppuun vaan joku jää roikkumaan. Kun on monta asiaa roikkumassa, asioita hoitamattomina, saan varmasti stressin oireet. Pahinta on vaan olla ja jättää tekemättä. Siitä syntyy vain kahta kauheampi oravanpyörä.

Ensimmäisenä hoitokeinona stressiin: hoida kaikki roikkuvat asiat. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kun paljon asioita kasaantuu, on monen vaikea tarttua tuumasta toimeen. Ensimmäisen asian valinta tuntuu vaikealta ja on vain helpompi olla tekemättä. Ja se on iso virhe. Kalenteri ja muistiinpanot tulevat tässä kohtaa tärkeiksi. Kun osaa hahmotella kalenteriin tai vihkoon kaikki tekemättömät asiat, pienetkin, voi niitä alkaa tekemään tärkeys- tai aikajärjestyksessä. Minulle kaiken a ja o on visuaalisuus ja kaikkien töiden näkeminen konkreettisesti paperilla on tärkeää.

Toisena hoitokeinona: kirjoita kaikki stressaavat asiat ylös ja hoida niitä pois tärkeysjärjestyksessä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Yksi minua rauhoittava tekijä on siisti koti. Kun tavarat ovat järjestyksessä, asiat omilla paikoillaan siististi, on kaikki paljon helpompaa. Uloslähteminen, ruoanlaitto, pukeutuminen ja oikeastaan kaikki toiminnot, jotka vaativat tavaroiden löytämistä, helpottuvat kun niitä ei tarvitse etsiä. Kun koti on järjestelty, on toiminta sujuvaa eikä paniikinomaista tavaroiden etsimistä ja sen aiheuttamaa myöhästelyä tapaamisista tapahdu. Kodin on oltava myös puhdas ja tyyliltään omaa silmää miellyttävä. Jos paikat ovat hujan hajan, koti on likainen ja pölyinen, on varmasti todella vaikea rentoutua.

Kolmantena hoitokeinona: pidä kiinni siivouspäivästä ja käy läpi kodin tavaroita, jotta et haali liikaa turhaa tavaraa tiellesi. (KonMari -kirja on tähän hyvä apukeino)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Stressiin vaikuttaa myös valtavasti kehon hyvinvointi, ruokavalio sekä liikunta. Liikunnan on moneen kertaan todettu lieventävän monia terveydellisiä riskejä kuten stressiä. Tasapainoinen ja säännöllinen ruokavalio auttavat kohti hyvää oloa. Kun elämässä on vaikeaa tai super kiireistä, on tärkeää pitää kiinni rutiineista ruokavalion sekä liikunnan suhteen. Toki todella stressaavan ajanjakson tullessa ei kannata hankkia itselleen suuria tavoitteita liikunnan suhteen. Kun liikkuu mielekkäällä tavalla, eikä siihen liity itsessään stressiä, auttanee se muilla elämänaloilla. Pahinta on kuitenkin se, että ruokkii stressiä huonoilla elämäntavoilla – hetken päästä paketti varmasti hajoaa. Jos tuntuu, ettei pysty huolehtimaan itse näistä asioista, kannattaa hakea apua hyvinvoinnin ammattilaisilta.

Neljäntenä hoitokeinona: pidä kiinni terveellisistä elämäntavoista myös stressin aikoina. Pidemmän päälle kiität itseäsi siitä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rentoutuminen on vaikea asia silloin kun tuntuu, että kaikki kaatuu päälle. Siitä huolimatta rentoutumiskeinoja on löydettävä arkeen kuin arkeen. Mieluiten ilman puhelinta tai tietokonetta. Oli rentoutuminen sitten meditointia, joogaa, kävelyä ulkona, kirjan lukemista tai vain lepäämistä. On fakta, että ihmisen aivot tarvitsevat lepoa eikä kukaan ole yli-ihminen. Joskus on laitettava lamput sammuksiin ja lopetettava aivotyö. Nukkuminen on sitten asia ihan erikseen, mutta rentoutumishetkiä olisi hyvä löytää siihen hereilläoloonkin. Vaikka asioita olisi miljoona hoidettavana, pieni hetki rentoutumista ei kaada hommaa, vaan siitä voi saada vieläkin tehokkaamman moodin päälle.

Viidentenä hoitokeinona: rentoudu ja ”sammuta” aivot hetkeksi haluamallasi tavalla. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lopuksi vielä yksi asia, jonka koen aina helpottavan stressaavia hetkiä, on ihmisten näkeminen. Ystävät ja perhe auttavat aina, kun olo on huono. Vaikka väsyttäisi, yleensä eniten auttaa ystävien näkeminen kuin päiväunien nukkuminen. Läheiset antavat virtaa ja ylipäätään juttelu muiden kanssa tekee hyvää.

Näillä sanoilla haluan toivottaa teille stressitöntä viikonloppua! 

-sonjaaleksandras

sonjaaleksandras

3 vastausta artikkeliin “MITEN HALLITSEN STRESSIÄ? 5 HOITOKEINOA”

  1. Tä postaus oli kuin tehty mulle! Itekin nimittäin aina stressaan turhaan pienistä asioista ja se piirre tuntuu olevan tiukassa. Varsinkin kouluhommat stressaa aina! Viime aikoina oon kuitenkin oppinut ottamaan vähän rennommin. Noi sun mainitsemat keinot ovat kyllä tosi hyviä 🙂 Erityisesti treenaaminen on auttanut selviämään stressaavista elämänvaiheista (kuten keväiset yo-kirjoitukset) ja perheen,poikaystävän ja ystävien tuki on kyllä korvaamatonta. ❤ Mukavaa viikonloppua sinnekin!

    • Kiitos ihanasta viestistä, stressitöntä talvea sinne! 🙂

  2. Mulla on tapana kirjoittaa aina iltaisin lista tehtävistä hommista, muuten prosessoin niitä alitajunnassa koko yön ja nukun huonosti. Listan tekeminen ulkoistaa sen kätevästi. 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *