VÄSYTTÄÄ – MITEN PYSYÄ PIRTEÄNÄ?

Muistan, kuinka ennen lapsen syntymää olin todella väsynyt talvisin. En todellakaan pysynyt pirteänä, ainakaan ilman kahvia. Lapsen syntymä tietysti toi omat väsymyksensä, mutta niihin ei auta kuin paremmat yöunet. Muutama vuosi sitten töistä kotiin palattuani olisin voinut vain maata sohvalla. Talven pimeys vei töiden jälkeen suoraan makuuasentoon, eikä todellakaan lenkkipoluille. Yleensä treenasin super aikaisin aamulla, mutta iltaisin väsymys iski ja kovaa. Vaikka tämä vuosi on ollut melko vaikea, olen huomannut, että pysyn paljon virkeämpänä. Olen todennut muutamien asioiden muuttuneen viime vuosina, jotka ovat varmasti vaikuttaneet pirteyteen. Vaikka kyseessä onkin melko tuttuja juttuja, on niitä hyvä itselleen muistutella.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mene aina samoihin aikoihin nukkumaan. 

Lapsen rytmi muutti omaa rytmiäni tasaisemmaksi. Ennen nukkumaanmeno saattoi vaihdella klo 21:30-01:00 välillä ja herääminen 04:30-10:30. Valtavat haarukat, joten ei ihme, että kroppa ei ymmärtänyt mitä tapahtuu. Kun poikamme alkoi herätä tiettyyn aikaan, oli itsekin herättävä. Kroppa alkoi tottua tiettyyn rytmiin ja nukkumaanmenokin rytmittyi suunnilleen samaan aikaan. Tällä hetkellä nukkumaanmenoaika on noin kello 22:00-23:00 ja herääminen 06:45-08:00.

Syö tasaisesti, noin 3 tunnin välein. 

Oli se sitten pähkinöitä, riisikakkuja tai hedelmiä – syön aina kolmen tunnin välein jotain. Syön 2-3 isoa ruokaa ja loput sitten välipaloja, isompia ja pienempiä. Tasainen ruokailurytmi pitää verensokerin tasaisena ja mielen pirteänä.

Syö ravintorikasta ruokaa.

Ennen söin enemmän rahkaa ja hiilareita, kuin virkistäviä marjoja ja vihanneksia. Ruokavalioni koostui enemmänkin maitotuotteista ja ravintoköyhistä välipaloista. Nyt syön pari kertaa päivässä marjoja, hedelmiä ja pitkin päivää vihanneksia. Huolehdin myös proteiinin saannista sekä hyvistä hiilareista. Rasva on useimmiten avokadoista, pähkinöistä tai oliiviöljystä.

Lisäksi käytän muutamia lisäravinteita, joista kerron edellisessä postauksessa: MITÄ LISÄRAVINTEITA KÄYTÄN?

Touhua, kävele, ulkoile, pysy liikkeessä.

Mitä enemmän makaat, sitä enemmän luultavasti väsyttää. Telkkarin töllääminen ja makoilu väsyttää varmasti entistä enemmän, joten väsymykseen nukkuminen on kannattavampaa. Jos päivällä väsyttää, mene ulos. Itse huomasin lapsen kanssa touhutessa, että sisälläolo tekee olon tunkkaiseksi ja pari kertaa päivässä ulkoilu saa mielen ja kropan virkeäksi. Vaikka ei yhtään huvittaisi, mene edes 15 minuutiksi kävelylle.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Treenaa tai liiku tavalla josta pidät. 

Jos rakastat salilla käymistä – tee se. Jos pidät tanssimisesta – tee se. Mieluinen liikuntamuoto saa päiviin varmasti lisävirtaa. Mielihyvähormonit lisääntyvät liikkuessa ja monet muut kropan aineet lähtevät liikkeelle, siten tuottavat hyvää oloa. Stressihormonit vähenevät ja mieli virkistyy. Liikunnasta löytyviä hyötyjä on valtavasti, joten liikkeellelähtö varmasti auttaa piristämään päivääsi. Isoin muutos, jonka olen itse huomannut, on säännöllisyys. En ole 2 vuoteen pitänyt yli viikon taukoa (sairastaminen poikkeuksena) ja liikkuminen on pysynyt tasaisesti mukana. Säännöllisyys pitää kropan kunnossa ja virkeä mieli johtunee myös siitä. Hyvä olo omasta kehosta auttaa tuomaan hyvää fiilistä myös arkeen.

Vähennä stressitekijöitä elämässä.

Olen hyvin stressaavaa tyyppiä ja se vaikuttaa koko kroppaan valtavasti. Olen kuitenkin viime vuosien aikana oppinut hoitamaan asioita niin, etteivät ne stressaa minua yhtä paljon. Ennen saatoin venyttää deadlineja, pitkittää asioiden hoitamista ja yksinkertaisesti stressata jokaisesta asiasta. Nykyään keskityn enemmän olennaiseen ja jätän monia pieniä asioita toissijaisiksi, jotta en stressaannu niistä. Toki stressitön en todellakaan ole, mutta suunta on parempi. Kun hoitaa asiat ajallaan ja pitää tärkeysjärjestyksen kunnossa, on kaikki helpompaa.

Tässä postaukseni stressinhallinnasta: MITEN HALLITSEN STRESSIÄ? 5 HOITOKEINOA

Käytä alkoholia kohtuudella.

Ennen lapsia pippaloita oli enemmän ja tietenkin sitä aikaakin käydä niissä. Kyllä ne bailut olivat kivojakin, mutta ne olotilat, jotka pahimmillaan veivät kolme päivää viikosta eivät tehneet hyvää vireystasolle. Valvominen, alkoholi, huono syöminen ja rytmien muuttuminen vaikuttivat moneen päivään. Tällä hetkellä juhlimiset ovat jääneet luonnollisesti paljon vähemmälle ja se vaikuttaakin positiivisesti pirteyteen ja hyvään oloon. Toki joskus on ihan kiva käydä tanssimassa ja bailaamassa ystävien kanssa, en sitä kiellä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tällaista tänään, tällä viikolla luvassa vielä hieman juttua päivittäisistä ruoka-aineista ja mitä sieltä kaupasta oikein raahataan meidän talouteen? 

Muutamia pyyntöjä on tullut ruokapäiväkirjasta – sanokaa hep jos kiinnostaa! 

Ihanan pirteää keskiviikkoa! 

-sonjaaleksandras

sonjaaleksandras

4 vastausta artikkeliin “VÄSYTTÄÄ – MITEN PYSYÄ PIRTEÄNÄ?”

  1. Kummasti mulla riittää virtaa kuin durasell pupulla. Oli kesä tai talvi. 🙂
    Siihen syypää on hyvä ravinto, hyvät yöunet ja liikunta . Sekä paljon ulkoilua säässä kuin säässä- Sekä Positiivinen ajattelu elämässä on ISO energian lähde !!! 🙂

    ” HEP ”
    Juuu, laitas juttua ruokapäiväkirjana 😀

    • Nimenomaan! Asiaa joka sana 🙂 Energistä kevättä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 5
Tykkää jutusta