PIKKUJOULUKAUSI – MITEN VÄLTTÄÄ PÖHÖ?

Pikkujoulukausi on alkanut – ahdistaako vai innostaako? Monella tässä vaiheessa menoja tuntuu olevan jokaiselle viikonlopulle ja ”kisakunto” sekä oma ulkonäkö saattavat alkaa ahdistaa. Glögittelyt lisääntyvät ja liikunta ehkä vähenee. Arki rullaa lujaa eteenpäin ja ne terveelliset elämäntavat saattavat jäädä kaiken alle. Napit alkavat kiristää ja olo ehkä tuntua pöhöttyneeltä. Koostin teille nyt muutaman vinkin, joiden avulla pikkujouluihin valmistautuminen tuntuu asteen ihanammalta ja olo niiden jälkeen paremmalta!

Itse olen elänyt jonkin sorttista hiljaiseloa juhlimisen suhteen kesän jälkeen. Viimeinen ”ulkoiluni” tapahtui elokuun alkupuolella ja seuraavaksi pääsen starttailemaan talvikautta omissa pikkujouluissa viikonloppuna. Muistan kuitenkin useat syksyt, jotka ovat täyttyneet menoista jo kesän aikana. Tänä vuonna missasin parit pippalot töiden takia tai lapsen ollessa sairaana. Niistä kiireisistä syksyistä oppineena kerron muutaman vinkin, joilla selviää juhlinnasta kunnialla!

Aloita maanantai treenillä

Jos olet ollut juhlimassa viikonloppuna, on hyvä ottaa maanantaina itseään niskasta kiinni. Jos sunnuntain lööbailu jatkuu maanantaina, voi koko viikko tuntuu tahmealta. Joten lähde reippaasti lenkille, salille tai vaikka ohjatulle tunnille, jos lisätsemppi treenissä on tarpeen. Jos viikonloppu on ollut poikkeuksellisen ”rankka” ota iisisti, mutta treenaa kuitenkin niin, että saat hikeä pintaan ja hyvän olon. Treenaamisella alkava viikko on reipas ja energinen sekä ruokailut pysyvät usein siisteinä, kun liikunta on kuvioissa. Jos juhlat ovat viikonloppuna, pyri treenaamaan arkena vaikka kolmisen kertaa hikiliikunnan merkeissä, ainakin 30 minuutin ajan. Näin saat aineenvaihdunnan pysymään kuosissa ja ennen kaikkea olon energiseksi koko viikolle.

Kuva: Amanda Aho

Juo paljon vettä – vältä virvokkeita

Tätä vanhaa ja tuttua vinkkiä ei voi aliarvioida. Sunnuntaina voi vielä nautiskella vaikka limulasin tai kaksi, mutta viikolla on syytä siirtyä jo holittomiin ja sokerittomiin juomiin. Vesi on kaikkein paras palauttamaan kehon tasapainoa ja tekemään ihosta taas kauniin ja heleän. Sokeroidut sekä light -versiot kannattaa jättää kaupan hyllyille, sillä niistä ei keho saa mitään ravitsevaa. Pöhöttynyt olo helpottaa varmasti veden avulla! Lisänä voit nautiskella sitruunalla ja viherjauheella maustettua vettä.

Pidä kiinni ruokailuväleistä ja huolehdi lisäravinteista

Kroppa toimii kaikkein parhaiten, kun se saa ruokaa tarpeeksi usein ja sopivina annoksina. Jos olo on nuutunut, huolehdi ravinteikkaasta ruoasta ja vitamiineista. Suosi vihanneksia, marjoja, puhtaita raaka-aineita ja itsetehtyä ruokaa.

Ruoan lisäksi lisäravinteita on hyvä ottaa lisäksi purkista. D-vitamiinin saannista pitäisi aina huolehtia näin pimeinä kausina. B-vitamiini taas auttaa parantamaan krapulaa (suojaa maksaa) ja sitä kannattaa nauttia jo ennen juhlia.  Muista myös pitää huoli C-vitamiinin saannista sekä raudasta (selvitä onko puutosta). Väsymys voi johtua monesta asiasta, mutta ruoan ja vitamiinien avulla voi auttaa paljon asiaa. Toki kunnolliset yöunet ovat avainasemassa. Lisäksi aineenvaihdunta pysyy vauhdissa, kun ravinto on kunnossa.

Helli ihoasi

Alkoholilla on tapana kuivattaa ihoa, joten huolehdi hyvästä kosteutuksesta. Muista pestä meikit joka ilta ja kosteuttaa kasvot hoitovedellä ja öljyllä/voiteella. Ennen juhlia voit kuoria kevyesti kasvot ja kosteuttaa esimerkiksi kosteuttavalla naamiolla. Vanha kurkkujippo toimii kosteuttamaan ja hellimään silmänympärysihoa. Anna ihosi olla myös ilman meikkiä mahdollisimman paljon. Vältä liian rajuja puhdistuksia tai kuorintoja, jotta iho ei aktivoi talintuotantoa liiaksi.

Sauno ja rentoudu

Muista rentoutuminen ja palautuminen. Ota aikaa itsellesi ja muista palautua kunnolla treeneistä sekä arjesta. Saunominen on hyvä tapa poistaa pöhöä oloa ja rentouttaa kehoa. Mikä onkaan ihanampaa kuin saunominen hyvän treenin jälkeen. Muista myös aloittaa rentoutuminen iltaisin ajoissa ja pidä kiinni nukkumaanmenoajoista.

Kuva: Amanda Aho

Muista nämä ennen bileitä

Jos käyt treenaamassa samana päivänä kuin juhlat, muista juoda runsaasti. Hikoilu poistaa nesteitä ja samoin alkoholi, lopputulos voi olla nopea humaltuminen juhlien alkuvaiheessa. Veden juominen illan mittaan auttaa myös seuraavan päivän oloissa. Muista myös syödä hyvin ennen juhlia, jotta ennen kaikkea jaksat bailata, mutta vältät ylilyönnit.

Näillä vinkeillä saan itselleni hyvän fiiliksen koko viikolle ja freesin olon juhlia varten.

Joko teillä on juhlia tiedossa?

-sonjaaleksandras

sonjaaleksandras

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta