RYHTILIIKE RUOKAVALIOON! INBODY-MITTAUS

Hektisiä aikoja eletään ja arki on edelleen pientä opettelua. Nyt kuitenkin huomaan, että valitettavasti toiveet terveellisten elämäntapojen ylläpitämisestä ovat jääneet ajatuksen tasolle. Tosin vaatimustaso on ehkä korkea, mutta olen huomannut muutamia askeleita huonompaan suuntaan. Päätin vuoden alussa, etten stressaisi ruokavaliosta tai liikkumisesta, varsinkaan painosta. Tämä rentoilu on tuonut kuitenkin pari lisäkiloa ja osittain vetelän olon. Nyt on aika tehdä pieni ryhtiliike! 

Rentoilua on ollut lähinnä ruokavalion puolella. Olen nauttinut usein herkkuja sekä syönyt selkeästi enemmän hiilaripitoista ruokaa. Pääosin olen pysytellyt erossa gluteenista ja maidosta, mutta niitäkin on välillä tipahdellut ruokavalioon. Tilanne on siis hyvin hallittavissa, mutta kaipaan pientä kiristystä loppukevääseen.

Kävin töiden puolesta Inbody kehonkoostumusmittauksessa, enkä ollut täysin tyytyväinen. Painoa oli sen mukaan pari kiloa liikaa, mutta se ei varsinaisesti hätkäyttänyt. Hieman huolta aiheutti sen sijaan rasvaprosentti, joka oli omalla mittapuullani korkeahko. Ja ei, en haaveile mistään alle 20% rasvaprosentista. Lihaksia löytyi hyvinkin, mutta rasvaa ehkä hieman liikaa. Valmentajani ei ollut huolissaan, vaan sain luvan jatkaa samaan malliin. Jos kuitenkin haluaisin muutosta ja haastetta, voisin vähentää turhia kaloreita, eli kohdallani ylimääräisiä hiilareita varsinkin lepopäivinä. Treenipäivinä taas ruokamääriä voisi kasvattaa maltillisesti. Kuntosalin puolella voisin panostaa vielä enemmän lyhyisiin sarjoihin ja kasvattaa näin lihasmassaa. Lihaksen kasvatus ja rasvaprosentin laskeminen samanaikaisesti voi olla todella haastavaa, mutta aikomus on kuitenkin pienillä muutoksilla päästä parempiin tuloksiin. Seuraava mittaus on kesällä, joten haaste on otettu vastaan!

Kuvat: Amanda Aho

Yksi asia, joka varmasti vaikuttaa kehonkoostumukseen on uni. Unen vähäinen saanti tai sen pätkittäisyys voi nostaa rasva-arvoja. Myös stressi vaikuttaa negatiivisesti tuloksiin. Unensaantiin voi olla joskus vaikea vaikuttaa, sillä poikamme pitää huolen heräilystä. Onneksi tilanne on paljon parempi kuin puoli vuotta sitten, mutta edelleen heräilyt jatkuvat useimpina öinä. Eli armollisuutta siinäkin mielessä, että näiden asioiden edelle ei yksinkertaisesti pääse. Ajan kanssa toivottavasti helpottaa. Stressiä onneksi osaan jo sietää hieman paremmin.

Laihdutusprojekti tämä ei siis missään nimessä ole, vaan jälleen kerran, askeleita kohti kokonaisvaltaista hyvää oloa. Toki olisihan se kiva saada hieman kiinteämpi kroppa kesäksi! En aio kuitenkaan tehdä totaalikieltoa mistään, vaan hieman siistimpää otetta syömiseen.

Treenit tuntuvat pääosin olevan kunnossa. Nyt kuitenkin panostusta sarjojen tehokkuuteen sekä liikkeiden laajuuteen.

Fiilis on odottava ja positiivinen – lienekö kevään aurinko piristänyt? 

-sonjaaleksandras

sonjaaleksandras

2 vastausta artikkeliin “RYHTILIIKE RUOKAVALIOON! INBODY-MITTAUS”

    • Useimpina öinä ainakin kerran, joskus 3 kertaa ja joskus kipeänä vielä useammin. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 6
Tykkää jutusta