RUOKA- JA TREENIMOTIVAATIO HAKUSESSA?

Oliskohan se alkuvuoden innostus nyt taputeltu? Treeneistä tulikin jo vähän puuduttavia ja jalkapäiväkin jäi välistä. Jaksaako tänään mennä treeneihin vai menisikö vaan peiton alle katsomaan Netflixiä? Söisikö kanaa ja riisiä vai purkin nutellaa? Niin. Siltä välillä tuntuu, eikä sille voi mitään. Ruoka- ja treenimotivaatio ei voi aina pysyä sadassa.

Tällä viikolla ahmin jättilevyn oreosuklaata ja koitin saada ajatuksia kasaan koko viikolta. Pikkuflunssa vei alkuviikosta fiilikset, eikä se suklaan ja ystävänpäiväpizzan vetäminen auttanut. Yksi pieni ero tässä piilee kuitenkin aiempiin vuosiin. Tästä olisi voinut lähteä alamäki ja treenit olisivat jääneet kolmeksi viikoksi tai jopa useammaksi kuukaudeksi pois. En kuitenkaan tehnyt niin, vaan heti flunssan väistyessä painelin salille ja tein korjausliikkeen ruokiin. Mitä teen nyt eri tavalla? Miten pysyn ”kaidalla” tiellä?

Aiemmin saatoin märehtiä sen ravintolapizzan ja suklaan takia. Seuraavaksi väsymys veisi voiton työpäivän jälkeen ja olihan se sitten ihan sama, kun lipsahduksia oli jo tullut. Mitä kauemmin välttelin sen jälkeen salia tai kuntoilua, sitä isommaksi kynnys nousi sinne palaamiselle. Päiväunista tulee tapa, leivän mussuttamisesta tulee tapa ja vaa´an sekä farkkujen välttämisestä tulee tapa. Kierre on valmis. Sitten muutaman kuukauden päästä ihmetellään, että hohhoi, en enää mahdu farkkuihin ja ne pilkehtivät vatsalihakset ovat hautautuneet jo kauan aikaa sitten.

Toki pieni tauko treeneistä tekee joskus hyvääkin. Jos kuitenkin tauko vie motivaation kokonaan, eikä paluusta ole tietoakaan, on syytä tehdä asialle jotain. Nyt tiedän, että jos alkaa puuduttaa, täytyy tehdä muutamia herättäviä asioita. Painon jojoilu ja on-off treenaaminen ei tee hyvää keholle tai mielelle.

Kun huomaat, että motivaatio on kadonnut…

…mieti miksi ja yritä selvittää syyt, jotka estävät sinua treenaamasta.

…lähde ulos kävelylle – happihyppely auttaa kasaamaan ajatuksia.

…käy ruokaostoksilla ja lataa kärryyn vain hyviä, tavoitettasi eteenpäin vieviä raaka-aineita. Unohda varapullat ja vierasjäätelöt. Tarjoa yllärivieraille vaikka porkkanaa ja hedelmiä, eivät he siitä harmistu.

…käy vaa´alla. Painolukeman välttäminen ei auta, jos painonpudotus on tarpeen. Pieni todellisuuteen herättäminen tekee yleensä hyvää.

…vedä napakat farkut jalkaan, jos vaaka ei nappaa. Joskus vaakakaan ei kerro totuutta vaan vaatteet. Tietysti treenistä johtuva reisien lihaskasvu ei päde tässä vinkissä.

…katso treenivaatteitasi – olisiko aika päivittää? Joskus perinteinen välineurheilu tuo motivaatiota ja pirteän värinen paita saa mielenkin virkistymään.

…kirjoita tavoitteesi ylös – selkeä hahmottaminen siitä, mitä täytyisi tehdä, voi auttaa sinua viemään tavoitetta eteenpäin.

…mieti oletko oikean lajin parissa? Jos salitreeni tuntuu vain pakkopullalta, olisiko tanssi, ryhmäliikunta tai vaikka uinti sinun juttusi? Motivaatio pysyy yllä, jos treenimuoto on mieleinen.

…ota apuun ammattilainen. Jos treenit tökkii ja ruokailut menevät miten sattuu, voi ammattilainen auttaa rakentamaan juuri sinulle sopivan ohjelman, joka innostaa eteenpäin. Ota rohkeasti yhteys personal traineriin tai ravitsemusneuvojaan.

…pyhitä lepopäivä, kaikesta. Yritä löytää aikaa vain olemiselle, liian kiireinen aikataulu ja stressaava tahti voi tappaa kaikki treenihalut.

Kuvat: Amanda Aho  @Porihalli /Ladyline

Tässä vielä itsellekin opeteltavaa ja asioita, joita ei aina arjessa muista. Olen kuitenkin jo lähes 2 vuotta treenannut ilman pidempiä taukoja ja motivaatio on pysynyt suhteellisen korkealla koko sen ajan. Kun oppii, että kaikki ei ole niin mustavalkoista ja vaikka joskus ei nappaisi tai paino nousisi muutaman kilon, ei se ole maailmanloppu. Motivaatiota täytyy joskus hakea ja treenejäkin on joskus tehtävä ilman innokkuutta.

Loppupeleissä tärkeintä on se, että pysyy liikkeellä ja tekee asioita joista saa energiaa ja iloa elämään. 

-sonjaaleksandras

sonjaaleksandras

2 vastausta artikkeliin “RUOKA- JA TREENIMOTIVAATIO HAKUSESSA?”

  1. Mä oon just onnitellu itteäni, kun oon käyny salilla säännöllisesti nyt vuoden alusta asti. Mut sit just tällä viikolla kauhee läskiolo, ääää! Sit mietin vaan et jos tätä jatkaa, kai se jossain näkyy vähitellen eikä voi olla viikosta toiseen vaan läskifiilis 😛

    • Noita oloja välillä vaan tulee, hormoneista ja kaikesta ulkoisestakin johtuen. Stressi on pahinta. Mutta, sitten vaan nielasee sen fiiliksen ja läskiolon, homma jatkuu. Pian se fiilis taas menee ohi jonkun tosi hyvän treenin päätteeksi. Ja sit voi olla hyvä pitää muutama päivä vapaata salilta ja koittaa hommaa uudestaan. Kyllä ne hyvät fiilikset sieltä taas löytyy! Tsemppiä kevääseen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta