TREENIMOTIVAATIO LOPAHTI – 5 ASKELTA TAKAISIN

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tammikuussa salit täyttyvät unelmista – treenimotivaatiot hipovat kattoa. Unelma kesäkunnosta, laihtumisesta, lihasten kasvatuksesta tai liikunnanilon löytämisestä. Helmikuussa vielä jaksetaan, maaliskuussa alkaa puu maistua suussa, huhtikuussa juhlitaan, makoillaan soffalla ja fiilistellään tulevaa kesää ensimmäisten grillausten äärellä, toukokuussa on jo ihan muut ajatukset. Salikortti hikoilee lompakossa ja treenivaatteet lojuvat kaapin perällä. Kuullostaako tutulta? 

Miksi se treenimotivaatio lopahtaa? Mikä aiheuttaa sen suuren unelman unohduksen ja paluun takaisin huonoihin ruokailutottumuksiin ja liikkumisen vähentämiseen? Mieleeni tulee montakin asiaa, mutta suurin on varmasti se, että tavoitteet asetetaan liian korkealle. Vedetään pari kuukautta verenmaku suussa, liian kovalla tahdilla, liian vähällä levolla. Ruokavalio vedetään liian tiukalle ja rasva palaa nopealla tahdilla. Toukokuussa on jo ehditty palautua takaisin vanhaan ja laihtumiset on lihottu takaisin. Tiedän tämän, sillä olen tehnyt itsekin monta kertaa saman virheen.

Epäilen, että jos kaikki muistaisivat edetä rauhassa, kuunnella kehoaan ja pitää myös niitä lepopäiviä, päästäisiin tavoitteissa paljon pidemmälle ja jaksettaisiin pitää kiinni ruoka- ja treeniohjelmista pidempään.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tässä mun vinkit motivaation sekä treeni-innon uudelleenlöytämiselle:

  1. Unohda se kesäkunto, kesäkunto tulee kun vedät biksut päälle.
  2. Älä mieti vaan lähde sinne lenkille, spinniin tai salille. Tee jotain mistä nautit ja saat hien päälle. Kokeile vaikka jotain uutta treenimuotoa. ”Just do it.”
  3. Käy läpi treenikuteet – onko päivittämisen varaa? Uusi treenitoppi tai edes sukat voivat tuoda piristystä treeniarkeen.
  4. Tee/hanki itsellesi treeniohjelma. Uusi päivitetty saliohjelma tai kalenteriin kirjatut jumpat voivat auttaa löytämään lisäboostia treeneihin.
  5. Siivoa ruokavalio turhista soosseista ja lisäkaloreista. Keep it simple. Älä vähennä liikaa ruoan määrää vaan tarkkaile enemmänkin onko ruokaa tarpeeksi?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Huomasin muutama viikko sitten myös oman treenimotivaation hieman lopahtaneen, mutta tajusin, että kyseessä oli kyllästyminen treenin yksipuolisuuteen. Lenkit ja sali alkoivat painaa jaloissa ja päätin mennä pitkästä aikaa spinningiin. Heti spinnin jälkeen alkoi taas treenit luistaa ja tajusin tehdä korjausliikkeen. Vaikka uusisi saliohjelmaa, voi olla hyvä tehdä välillä ihan jotain muuta ja monipuolisuushan usein parhaiten kehittää. Ajattelin vielä lisätä ohjelmaan jonkin tanssillisen tunnin, jotta saan taas lisäboostia viikkoihin. Nyt suunnitelmissa on 3 kertaa salia/viikko ja spinnailut sekä zumbailut. Kunhan saan aikataulut sovittua (lähinnä lastenhoidolliset asiat) niin tämä olisi tavoitteena.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Motivaationtäyteistä alkukesää <3

-sonjaaleksandras

sonjaaleksandras

2 vastausta artikkeliin “TREENIMOTIVAATIO LOPAHTI – 5 ASKELTA TAKAISIN”

  1. Kävin yli vuoden ahkerasti salilla ja lenkillä, ja sainkin kehonkoostumuksen muutettua 75kg löllykästä 60kg tiukempaan ja lihaksikkaampaan pakettiin. Nyt parin kuukauden sairastelukierre on tauottanut treenejä ja motivaatio jossain hiidenkiven alla. Nyt kuitenkin ilmat motivoi eniten! Tekee vain yksinkertaisesti mieli lähteä juoksemaan ja tekemään treenejä. Onneksi osui keväälle tuo kierre 😀

    • Ilmat ovat tosiaan kyllä hyvä motivaattori, ei oo mikään niin ihanaa kun lenkki soraisella tiellä ekaa kertaa talven jälkeen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta