VÄHENNÄ SOKERIA JA HERKKUJA – MITEN?

Suklaa ja irtokarkit – siinä minun paheeni. Myös kaikki mitä kaapissa ikinä onkaan uppoaa pahimman himon koittaessa. Olen aina ollut perso makealle ja lähes jokaisen aterian päätteeksi voisin helposti syödä jotain sokerista. Vuosia sitten, ennen isoa painonpudotusta, saatoin syödä litran jäätelöä ilman mitään ongelmaa. En ole myöskään ikinä ymmärtänyt herkkukaappia tai varapullia. Ei onnistu, sillä herkut syödään pois ennen kuin vieraita edes tulee. Eli selkäranka on hyvin heikko näissä asioissa.

Kun olen päättänyt olla ilman herkkuja tietyn ajan, sovitun sellaisen, yleensä onnistun. Jos tavoite on konkreettinen ja saan selkeät ohjeet ruokailuun, saatan onnistuakin tavoitteessa. Ilman ohjeistusta pyrin syömään vain vähän herkkuja, mutta usein se lähtee lapasesta jossain vaiheessa. Olen kuitenkin löytänyt säännöt omaan painonhallintaan ja isompaa retkahdusta ei onneksi pääse enää tapahtumaan.

Sokeririippuvuus on ihan oikea käsite. Sokeriin tulee himo, vaikka olisikin vetänyt överit edellisenä päivänä. Karkin syöminen voi tuntua herkkupäivän jälkeenkin ihanalta, varsinkin väsyneenä työpäivän päätteeksi. Mitä enemmän sokeria syö, sitä enemmän sitä haluaa. Keho alkaa vaatia sokeria ja kynnys syömiseen madaltuu. Useimmilla kerroilla karkkipussin jälkeen olo on kuitenkin hirvittävä.

Loppujen lopuksi sokerista ei ole yhtään mitään iloa, joten miksi sitä edes söisi? 

En usko pääseväni koskaan makeasta täysin eroon, mutta vaihtoehtoja on monia. Onko pakko ostaa 400g irtokarkkipussi vai voisiko nautiskella raakasuklaasta pähkinöiden kera? Totuus on se, että tuon jälkimmäisen setin jälkeen olo on sata kertaa parempi, eikä seuraavana päivänä tarvitse peitellä turvonneita kasvoja.

Nykyään syön paljon vähemmän sokeria kuin ennen. Sen huomaa myös siitä, että herkkupäivän jälkeen olo on kuin krapulaisella. Kroppa tuntuu väsyneeltä, kasvot turvonneilta ja himo makeaan syttyy uudelleen. Tämä ei voi olla hyväksi. Siksi olen vaihtanut useimpina kertoina irttaripussin raakasuklaaseen tai itsetehtyyn banaanijäätelöön.

Omat vinkkini herkkujen vähentämiseen:

  • Aseta tavoite ja mieti syy miksi haluat vähentää herkkujen syömistä. Ilman syytä on turha etsiä motivaatiota.
  • Älä osta kaappeihin herkkuja!
  • Valitse joku korvaava, vähän terveellisempi vaihtoehto. Mitä useampi, sen parempi. Kokeile uusia reseptejä ja nauti erilaisista makuelämyksistä.
  • Liiku enemmän. Liikunta auttaa viemään ajatuksia pois herkuttelusta ja polttaa ainakin kaloreita (jos niitä herkkuja kuitenkin syö).
  • Mieti miksi ja missä tilanteissa syöt herkkuja. Voisitko muuttaa näitä tilanteita jotenkin?
  • Ennen kuin kauhot karkkeja säkkiin, mieti tavoitteitasi. Tai sitä sokerikoomaa, joka niistä seuraa.

Joskus on kuitenkin ihana ostaa karkkia, en sitä kiellä. Mutta siihen joka viikonloppuiseen irtokarkkisäkin tuhoamiseen ei ole paluuta. Thank god! 

-sonjaaleksandras

sonjaaleksandras

2 vastausta artikkeliin “VÄHENNÄ SOKERIA JA HERKKUJA – MITEN?”

  1. Allekirjoitan kaiken tekstissä olevan. Eli täällä samanlainen sokerihiiri moi! Itselläni kroppa reagoi sokeriin myös hiivatulehduksella! Jos tänään söisin sokeriöverit (tai ei tarvitse edes övereitä vaan muutamakin sokerikarkki tms riittää) niin huomenna olisi hiivatulehdus. Onneksi olen päässyt irti sokeriherkuista, mutta auta armias kun erehdyt yhden namin laittamaan suuhun niin se on kohta pussi tyhjä vaikkei tee edes mieli!

    • Heipä hei sokerihiiri 🙂 tuo on kyllä paha jos se vaikuttaa vielä terveyteen niin konkreettisesti. Toisaalta sairastelu auttaa sokerin vähentämiseen todella tehokkaasti, motivaatio suurempi. Ja kyllä, en ymmärrä ihmisiä jotka syö yhden tai kaksi karkkia 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 6
Tykkää jutusta